Diazepam attenuates successive positive contrast in one-way avoidance leaning
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Maldonado López, Antonio; Cándido Ortiz, Antonio; Morales Moreno, Alberto; Torres Bares, María del CarmenEditorial
Universidad de Almería
Materia
Diazepam Positive contrast Avoidance learning Diazepan Constraste positivo Aprendizaje de evitación
Fecha
2006Referencia bibliográfica
Maldonado López, A.; et al. Diazepam attenuates successive positive contrast in one-way avoidance leaning. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 6(2): 249-260 (2006). []
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This research was supported by Ministerio de Ciencia y Tecnología Grants to A. Cándido and A. Maldonado (BSO2003-03723) and to M.C. Torres (SEJ2004-03231/PSIC).Resumen
This study examined the influence of diazepam upon the successive positive contrast effect in one-way avoidance learning. The results showed that when injected with vehicle, a safety-time increment (from 1 to 30sec in the contrast group) during one-way avoidance learning led to a performance improvement, surpassing that of two control groups receiving the larger (30sec) or the lower (1sec) reward (safe time) from the beginning of training. However, when three similar groups were injected with diazepam, this contrast effect disappeared and learning was similar in all groups at the end of training. These results demonstrated a positive contrast effect in one-way avoidance learning and its attenuation by diazepam, bearing out previous findings about the joint influence of fear and relief upon acquisition and maintenance of the avoidance response. From an opponent process theory, the interaction between the motivational strength of fear and the incentive value of relief can explain not only positive and negative contrast effects, but also how anxiolytics attenuate both effects. Se analiza la influencia del diazepan en el contraste positivo sucesivo
durante el aprendizaje de la tarea de evitación de un sentido. Los resultados mostraron que
cuando se inyectaba a los animales “vehículo”, el incremento del tiempo en seguridad (de
1 a 30 seg en el grupo de contraste) durante el entrenamiento, generaba una mejora de la
ejecución, que superaba la de los animales que recibían desde el principio sólo el reforzamiento
mayor (30 seg) o el menor (1 seg). Cuando se inyectaba diacepam, ese efecto de contraste
positivo se anulaba y la ejecución de los tres grupos (1-30, 1-1 y 30-30) era similar al final
del entrenamiento. Los resultados muestran un claro efecto de contraste positivo y su
atenuación por la acción del diazepan confirmando hallazgos previos sobre la influencia
conjunta del miedo y la relajación en la adquisición y mantenimiento de la respuesta de
evitación. A partir de la teoría emocional de los procesos oponentes, la interacción entre
la fuerza motivacional del miedo y el valor de incentivo de la seguridad podría explicar los
fenómenos de contraste positivo y negativo y su atenuación mediante ansiolíticos.
Palabras clave
: diazepan, contraste positivo, aprendizaje de evitación