• English 
    • español
    • English
    • français
  • FacebookPinterestTwitter
  • español
  • English
  • français
View Item 
  •   DIGIBUG Home
  • 1.-Investigación
  • Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos
  • Departamento de Psicología Experimental y Fisiología del Comportamiento
  • DPEFC - Artículos
  • View Item
  •   DIGIBUG Home
  • 1.-Investigación
  • Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos
  • Departamento de Psicología Experimental y Fisiología del Comportamiento
  • DPEFC - Artículos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Diazepam attenuates successive positive contrast in one-way avoidance leaning

[PDF] Maldonado_Diazepam.pdf (93.81Kb)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/38010
ISSN: 1577-7057
Exportar
RISRefworksMendeleyBibtex
Estadísticas
View Usage Statistics
Metadata
Show full item record
Author
Maldonado López, Antonio; Cándido Ortiz, Antonio; Morales Moreno, Alberto; Torres Bares, María del Carmen
Editorial
Universidad de Almería
Materia
Diazepam
 
Positive contrast
 
Avoidance learning
 
Diazepan
 
Constraste positivo
 
Aprendizaje de evitación
 
Date
2006
Referencia bibliográfica
Maldonado López, A.; et al. Diazepam attenuates successive positive contrast in one-way avoidance leaning. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 6(2): 249-260 (2006). []
Sponsorship
This research was supported by Ministerio de Ciencia y Tecnología Grants to A. Cándido and A. Maldonado (BSO2003-03723) and to M.C. Torres (SEJ2004-03231/PSIC).
Abstract
This study examined the influence of diazepam upon the successive positive contrast effect in one-way avoidance learning. The results showed that when injected with vehicle, a safety-time increment (from 1 to 30sec in the contrast group) during one-way avoidance learning led to a performance improvement, surpassing that of two control groups receiving the larger (30sec) or the lower (1sec) reward (safe time) from the beginning of training. However, when three similar groups were injected with diazepam, this contrast effect disappeared and learning was similar in all groups at the end of training. These results demonstrated a positive contrast effect in one-way avoidance learning and its attenuation by diazepam, bearing out previous findings about the joint influence of fear and relief upon acquisition and maintenance of the avoidance response. From an opponent process theory, the interaction between the motivational strength of fear and the incentive value of relief can explain not only positive and negative contrast effects, but also how anxiolytics attenuate both effects.
 
Se analiza la influencia del diazepan en el contraste positivo sucesivo durante el aprendizaje de la tarea de evitación de un sentido. Los resultados mostraron que cuando se inyectaba a los animales “vehículo”, el incremento del tiempo en seguridad (de 1 a 30 seg en el grupo de contraste) durante el entrenamiento, generaba una mejora de la ejecución, que superaba la de los animales que recibían desde el principio sólo el reforzamiento mayor (30 seg) o el menor (1 seg). Cuando se inyectaba diacepam, ese efecto de contraste positivo se anulaba y la ejecución de los tres grupos (1-30, 1-1 y 30-30) era similar al final del entrenamiento. Los resultados muestran un claro efecto de contraste positivo y su atenuación por la acción del diazepan confirmando hallazgos previos sobre la influencia conjunta del miedo y la relajación en la adquisición y mantenimiento de la respuesta de evitación. A partir de la teoría emocional de los procesos oponentes, la interacción entre la fuerza motivacional del miedo y el valor de incentivo de la seguridad podría explicar los fenómenos de contraste positivo y negativo y su atenuación mediante ansiolíticos. Palabras clave : diazepan, contraste positivo, aprendizaje de evitación
 
Collections
  • DPEFC - Artículos

My Account

LoginRegister

Browse

All of DIGIBUGCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectFinanciaciónAuthor profilesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectFinanciación

Statistics

View Usage Statistics

Servicios

Pasos para autoarchivoAyudaLicencias Creative CommonsSHERPA/RoMEODulcinea Biblioteca UniversitariaNos puedes encontrar a través deCondiciones legales

Contact Us | Send Feedback