Straight-A students dislike physical education in adolescence: myth or truth? The AVENA, AFINOS and UP&DOWN studies
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Cañadas, Laura; Esteban Cornejo, Irene; Ortega Porcel, Francisco Bartolomé; Gómez-Martínez, Sonia; Casajús, José Antonio; Cabero, María Jesús; Calle, María E.; Marcos, Ascensión; Veiga, Óscar; Martínez-Gómez, David; Avena Study Group; Afinos Study Group; Up&Down Study GroupEditorial
Aula Médica; Sociedad Española de Nutrición Parenteral y Enteral (SENPE)
Materia
Physical education Enjoyment Cognitive performance Academic performance Adolescents Gusto Educación física Rendimiento académico Rendimiento cognitivo Adolescentes
Date
2015Referencia bibliográfica
Cañadas, L.; et al. Straight-A students dislike physical education in adolescence: myth or truth? The AVENA, AFINOS and UP&DOWN studies. Nutrición Hospitalaria, 32(1): 318-323 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/37236]
Abstract
Objective: to examine if those adolescents who dislike
physical education classes get better results on academic
and cognitive performance than their peers.
Methods: participants included 4 226 adolescents from
the AVENA, AFINOS and UP&DOWN studies. Physical
education enjoyment was assessed with a 7-point Likert
scale. Cognitive performance in the AVENA study was
assessed using the Spanish version of the SRA Test of
Educational Ability. Academic performance in the AFINOS
and UP&DOWN studies was assessed through Mathematics
and Language grades and the average of both
subjects.
Results: in the AVENA study we found differences in
verbal ability among girls who dislike physical education
and their peers (P = 0.033). In the AFINOS study, boys
who dislike physical education had higher scores in Language
than their peers (P = 0.024). In the UP&DOWN
study girls who disliked physical education had higher
scores in Language and in the average of Language and
Mathematics than their peers (P < 0.001).
Conclusion: in the AVENA and AFINOS studies adolescents
who disliked physical education had similar results
in cognitive and academic performance than their
peers, but in the UP&DOWN study girls who disliked
physical education showed higher results in academic
performance than their peers. Objetivo: conocer si a aquellos adolescentes que no les
gusta la educación física obtienen mejores resultados en
rendimiento académico y cognitivo que sus compañeros.
Métodos: los participantes incluyen 4.226 adolescentes
de los estudios AVENA, AFINOS y UP&DOWN. El gusto
por la educación física se valoró con una escala Likert
de 7 puntos. El rendimiento cognitivo se valoró en el estudio
AVENA usando la versión española del SRA Test of
Educational Ability. El rendimiento académico se valoró
en los estudios AFINOS y UP&DOWN con las notas de
Matemáticas, Lengua y la media de Lengua y Matemáticas.
Resultados: en el estudio AVENA encontramos diferencias
en la habilidad verbal entre las chicas a las que no les
gustaba la educación física y sus compañeros (P = 0,033).
En el estudio AFINOS los chicos a los que no les gustaba
la educación física tenían mejores notas en Lengua que
sus compañeros (P = 0,024). En el estudio UP&DOWN las
chicas a las que no les gustaba la educación física obtuvieron
mejores resultados en Lengua y en la media de
Lengua y Matemáticas (P < 0,001).
Conclusion: en los estudios AVENA y AFINOS los
adolescentes a los que no les gusta la educación física obtuvieron
resultados similares a los que sus compañeros,
mientras que en el estudio UP&DOWN las chicas a las
que no les gustaba la educación física obtuvieron mejores
resultados en rendimiento académico que sus compañeros.