Afficher la notice abrégée

dc.contributor.authorAriza, Tania
dc.contributor.authorQuevedo-Blasco, Raúl
dc.contributor.authorBuela Casal, Gualberto 
dc.date.accessioned2015-02-27T13:55:01Z
dc.date.available2015-02-27T13:55:01Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationAriza, T.; Quevedo-Blasco, R.; Buela-Casal, G. Satisfaction of Social and Legal Sciences teachers with the introduction of the European Higher Education Area. The European Journal of Psychology Applied to Legal Context, 6(1): 9-16 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/35014]es_ES
dc.identifier.issn1889-1861
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/35014
dc.description.abstractUniversity teachers are one of the main figures in the European convergence process, but their attitude towards the reform of Spanish university studies is unknown. Therefore, the objective of this study is to evaluate the satisfaction of Social and Legal Sciences teachers towards the introduction of the European Higher Education Area (EHEA). The sample was made up of 3,068 teachers from Spanish public universities, who teach in the said field. An online questionnaire was created for this purpose, with questions relating to the EHEA, teacher tasks and training, as well as aspects related to methodology and the teaching and learning process, amongst others. Cronbach´s alpha coefficient was .81. It is a population-based, descriptive study using a cross-sectional survey with a probability sample. In the results it can be observed that only 9.3% of teachers are satisfied with the adaptation of higher education to the EHEA. Finally, the limitations faced by teaching staff in consolidating this process will be discussed.es_ES
dc.description.abstractEl profesorado universitario conforma una de las figuras principales en el proceso de convergencia europea, pero se desconoce cuál es su actitud hacia la reforma de los estudios universitarios en España. Por ello, el objetivo del presente estudio es evaluar la satisfacción del profesorado de la rama de Ciencias Sociales y Jurídicas ante la implantación del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). La muestra estuvo compuesta por 3.068 profesores pertenecientes a universidades públicas españolas, que imparten docencia en titulaciones de dicha rama. Se aplicó un cuestionario online, elaborado ad hoc que consta de preguntas relacionadas con el EEES, tareas y formación del profesorado, así como aspectos relacionados con la metodología y el proceso de enseñanza-aprendizaje, entre otros. El coeficiente alfa de Cronbach fue de, 81. Es un estudio descriptivo de poblaciones mediante encuesta con muestra probabilística, de tipo transversal. En los resultados se observa que sólo el 9,3% de los profesores está satisfecho con la forma en la que se está desarrollando la adaptación de la educación superior al EEES. Finalmente, se realiza una reflexión sobre las limitaciones que encuentra el profesorado para lograr la consolidación de este proceso.es_ES
dc.description.sponsorshipOpen Access funded by Colegio Oficial de Psicólogos de Madrides_ES
dc.description.sponsorshipThis project has been financed by the Directorate General of University Policy (EA2011-0048).es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherSociedad Española de Psicología Jurídica y Forense; Asociación Iberoamericana de Justicia Terapéuticaes_ES
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Licensees_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es_ES
dc.subjectEuropean Higher Education Area (EHEA)es_ES
dc.subjectEducation policyes_ES
dc.subjectSatisfactiones_ES
dc.subjectUniversity teaching staffes_ES
dc.subjectQuality es_ES
dc.subjectEspacio Europeo de Educación Superior (EEES)es_ES
dc.subjectPolítica educativa es_ES
dc.subjectSatisfacciónes_ES
dc.subjectProfesorado universitarioes_ES
dc.subjectCalidad es_ES
dc.titleSatisfaction of Social and Legal Sciences teachers with the introduction of the European Higher Education Areaes_ES
dc.title.alternativeSatisfacción de los profesores de Ciencias Sociales y Jurídicas con la introducción del Espacio Europeo de Educación Superiores_ES
dc.typejournal articlees_ES
dc.rights.accessRightsopen accesses_ES
dc.identifier.doi10.5093/ejpalc2014a2
dc.identifier.doi1989-4007


Fichier(s) constituant ce document

[PDF]

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Excepté là où spécifié autrement, la license de ce document est décrite en tant que Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License