Satisfaction of Social and Legal Sciences teachers with the introduction of the European Higher Education Area
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/35014DOI: 10.5093/ejpalc2014a2
DOI: 1989-4007
ISSN: 1889-1861
Metadata
Show full item recordEditorial
Sociedad Española de Psicología Jurídica y Forense; Asociación Iberoamericana de Justicia Terapéutica
Materia
European Higher Education Area (EHEA) Education policy Satisfaction University teaching staff Quality Espacio Europeo de Educación Superior (EEES) Política educativa Satisfacción Profesorado universitario Calidad
Date
2014Referencia bibliográfica
Ariza, T.; Quevedo-Blasco, R.; Buela-Casal, G. Satisfaction of Social and Legal Sciences teachers with the introduction of the European Higher Education Area. The European Journal of Psychology Applied to Legal Context, 6(1): 9-16 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/35014]
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Open Access funded by Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid; This project has been financed by the Directorate General of University Policy (EA2011-0048).Abstract
University teachers are one of the main figures in the European convergence process, but their attitude towards the reform of Spanish university studies is unknown. Therefore, the objective of this study is to evaluate the satisfaction of Social and Legal Sciences teachers towards the introduction of the European Higher Education Area (EHEA). The sample was made up of 3,068 teachers from Spanish public universities, who teach in the said field. An online questionnaire was created for this purpose, with questions relating to the EHEA, teacher tasks and training, as well as aspects related to methodology and the teaching and learning process, amongst others. Cronbach´s alpha coefficient was .81. It is a population-based, descriptive study using a cross-sectional survey with a probability sample. In the results it can be observed that only 9.3% of teachers are satisfied with the adaptation of higher education to the EHEA. Finally, the limitations faced by teaching staff in consolidating this process will be discussed. El profesorado universitario conforma una de las figuras principales en el proceso de convergencia europea, pero se desconoce cuál es su actitud hacia la reforma de los estudios universitarios en España. Por ello, el objetivo del presente estudio es evaluar la satisfacción del profesorado de la rama de Ciencias Sociales y Jurídicas ante la implantación del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). La muestra estuvo compuesta por 3.068 profesores pertenecientes a universidades públicas españolas, que imparten docencia en titulaciones de dicha rama. Se aplicó un cuestionario online, elaborado ad hoc que consta de preguntas relacionadas con el EEES, tareas y formación del profesorado, así como aspectos relacionados con la metodología y el proceso de enseñanza-aprendizaje, entre otros. El coeficiente alfa de Cronbach fue de, 81. Es un estudio descriptivo de poblaciones mediante encuesta con muestra probabilística, de tipo transversal. En los resultados se observa que sólo el 9,3% de los profesores está satisfecho con la forma en la que se está desarrollando la adaptación de la educación superior al EEES. Finalmente, se realiza una reflexión sobre las limitaciones que encuentra el profesorado para lograr la consolidación de este proceso.