(Dis)orientation and spatial sense: topological thinking in the middle grades
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Materia
Body Geometry Knots Orientation Phenomenology Topology Cuerpo Fenomenología Geometría Nudos Orientación Topología
Fecha
2014-09Referencia bibliográfica
Freitas, E. & McCarthy, MJ. (2014). (Dis)orientation and spatial sense: Topological thinking in the middle grades. PNA, 9(1), 41-51. [http://hdl.handle.net/10481/33233]
Resumen
In this paper, we focus on topological approaches to space and we argue that experiences with topology allow middle school students to develop a more robust understanding of orientation and dimension. We frame our argument in terms of the phenomenological literature on perception and corporeal space. We discuss findings from a quasi-experimental study engaging 9 grades 5-8 students (10-13 years old) in a 6-week series of school-based workshops focused on knot theory. We discuss video data that shows how students engage with the intrinsic disorientation of mathematical knots through the use of gesture and movement. En este trabajo, nos centramos en enfoques topológicos del espacio y sostenemos que las experiencias con topología permiten a los estudiantes de secundaria desarrollar una comprensión más sólida de la orientación y de la dimensión. Enmarcamos nuestro argumento en términos de la literatura fenomenológica de la percepción y el espacio corpóreo. Discutimos los hallazgos de un estudio cuasi-experimental con 9 estudiantes de quinto a octavo curso (10 a 13 años) que participaron en talleres sobre la teoría de nudos durante 6 semanas. Discutimos los datos de vídeo que muestran cómo los estudiantes se involucran con la desorientación intrínseca de los nudos matemáticos mediante el uso del gesto y movimiento.