The role of etymology in the teaching of idioms related to colours in an L2
Metadata
Show full item recordAuthor
García Moreno, Elena MaríaEditorial
Universidad de Granada
Materia
Figurative language Idioms related to colours Methodology Etymology Lenguaje figurado Modismos relacionados con los colores Metodología Etimología
Date
2011-06Referencia bibliográfica
García Moreno, E.M. The role of etymology in the teaching of idioms related to colours in an L2. Porta Linguarum, 16: 19-32 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/32003]
Abstract
Teaching figurative language, in general, and idioms, in particular, is one
of the most controversial and difficult areas in L2 teaching, as it seems to be a big
challenge from a cultural point of view and, subsequently, from a pedagogical one.
With regard to idioms related to colours, these expressions differ highly depending on
whether their origin is Spanish or Anglo-Saxon. Examples ranging from colours such
as white, black and red to blue, yellow and green will be the axis of our study.
Through etymology we will be able to ascertain the root of these fixed expressions
and provide some tips regarding their teachability/learnability. The use of etymology
as a didactic tool, combined with illustrations, games, and dynamic exercises, will help
students to understand these idioms, which are the reflection of a culture. La enseñanza del lenguaje figurado, en general, y de los modismos, en
particular, es uno de los temas más difíciles y polémicos en la enseñanza de L2, ya
que se considera un obstáculo desde un punto de vista cultural y, por tanto, pedagógico.
En cuanto a los modismos que incluyen colores en su articulación, estas expresiones
difieren sustancialmente dependiendo de los orígenes que se arraigan en la cultura
española o anglosajona. A este respecto, el eje principal de nuestro estudio serán
ejemplos que oscilan desde algunos de los colores, como el blanco, negro y rojo hasta
el azul, amarillo y verde.
A través de la etimología podremos establecer lo esencial de estos modismos y ofrecer
alguna sugerencia respecto a la enseñanza y el aprendizaje de los mismos. El uso de
la etimología como herramienta didáctica en conjunto con ilustraciones, juegos, y
ejercicios dinámicos ayudará a los estudiantes a entender estos modismos, reflejo de
una cultura.