Learning languages in study abroad and at home contexts: a critical review of comparative studies
Metadata
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López Serrano, SoniaEditorial
Universidad de Granada
Materia
Learning contexts Study abroad Foreign language acquisition Contextos de aprendizaje Estancias en el extranjero Adquisición de lenguas extranjeras
Date
2010-01Referencia bibliográfica
López Serrano, S. Learning languages in study abroad and at home contexts: a critical review of comparative studies. Porta Linguarum, 13: 149-163 (2010). [http://hdl.handle.net/10481/31929]
Abstract
In the last two decades numerous studies have been conducted to document
the language learning gains in a second language (L2) thought to be prompted by study
abroad (SA) programs. Although different research syntheses have been attempted to
take stock of the findings involved, no review to date has been conducted with a view
to analyze those studies in which researchers have compared the learning effects of SA
contexts and those of at home (AH) regular classrooms. The present review is an
attempt to identify the studies that have adopted this comparative approach and to
critically assess the dimensions investigated, the methodology used and the main findings
reported. A number of methodological issues awaiting to be addressed in future research
are also discussed. En las últimas dos décadas se han llevado a cabo numerosos estudios
cuyo objetivo es documentar los beneficios lingüísticos que reportan las estancias en
el extranjero (SA) en la adquisición de una segunda lengua (L2). Aunque algunas
revisiones han intentado hacer balance de la investigación en el área, no se ha llevado
a cabo ninguna revisión con la idea de analizar aquellos estudios en los que se han
comparado los efectos de las estancias en el extranjero con la instrucción formal en el
país de origen. La presente revisión tiene como fin identificar los estudios que han
adoptado un enfoque comparativo, así como evaluar de forma crítica las dimensiones
analizadas, la metodología empleada y los principales resultados reportados. También
se discuten algunos aspectos metodológicos que deberían considerarse al llevar a cabo
futuras investigaciones en el área.