Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorMartínez Lirola, María
dc.date.accessioned2014-02-27T13:56:37Z
dc.date.available2014-02-27T13:56:37Z
dc.date.issued2006-01
dc.identifier.citationMartínez Lirola, M. The importance of teaching Systemic Functional Linguistics and Text Linguistics to improve writing in Bilingual Education Programs in the USA. Porta Linguarum, 5: 139-150 (2006). [http://hdl.handle.net/10481/30599]es_ES
dc.identifier.issn1697-7467
dc.identifier.otherD.L.: GR 43-2004
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/30599
dc.description.abstractThe study reported in this paper examines a corpus of essays written in English by pre-university Mexican students who followed a Bilingual Education program in the USA. Working as a bilingual teacher offered me the opportunity of concentrating on the writing process and observing different aspects related to written texts in English that students should be aware of to improve their writing skills such as the following ones: the importance of understanding the text as an authentic product and as a way of communication, the importance of paragraph division to organise content and the analysis of theme and rheme and information structure. In this article I intend to demonstrate that the study of Text Linguistics helps students to increase their level of literacy. I will point out that Text Linguistics has a crucial role in literacy since it concentrates on the production and analysis of texts in a given language. I will highlight the relationship between, literacy, Text Linguistics and effective writing with an applied educational emphasis. Systemic Functional Grammar will be used as a framework of analysis to evaluate students’ writing and reflect on the relationship between linguistic links across sentences and textual coherence.es_ES
dc.description.abstractEl estudio presentado en este artículo examina un corpus de ensayos escritos en inglés por estudiantes pre-universitarios mexicanos que formaban parte de un programa de educación bilingüe en EEUU.Trabajar como profesora bilingüe me ofreció la oportunidad de prestar atención al proceso de escritura y observar diferentes aspectos relacionados con textos escritos en inglés que los alumnos deben conocer para mejorar sus destrezas de escritura como los siguientes: la importancia de entender el texto como un producto auténtico y como un modo de comunicación, la importancia de la división en párrafos para organizar el contenido y el análisis de tema y rema y la estructura de la información. Me propongo demostrar que el estudio de la Lingüística del Texto ayuda a los alumnos a mejorar su nivel de escritura1 y destacar que esta disciplina tiene un papel crucial la escritura de los alumnos debido a que se centra en la producción y análisis de textos de una lengua. Mostraré cómo la Lingüística del Texto puede contribuir a que los alumnos escriban mejor. La Gramática Sistémica Funcional será el marco teórico empleado para evaluar los ensayos de los alumnos y para reflejar las relaciones lingüísticas entre las oraciones y la coherencia textual.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Licensees_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es_ES
dc.subjectBilingual educationes_ES
dc.subjectLiteracy es_ES
dc.subjectError es_ES
dc.subjectText linguisticses_ES
dc.subjectSystemic Functional Grammares_ES
dc.subjectEducación bilingüe es_ES
dc.subjectLingüística del textoes_ES
dc.subjectGramática sistémico funcionales_ES
dc.subjectEscritura es_ES
dc.titleThe importance of teaching Systemic Functional Linguistics and Text Linguistics to improve writing in Bilingual Education Programs in the USAes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doi10.30827/Digibug.30599


Ficheros en el ítem

[PDF]

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License