The importance of teaching Systemic Functional Linguistics and Text Linguistics to improve writing in Bilingual Education Programs in the USA
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Martínez Lirola, MaríaEditorial
Universidad de Granada
Materia
Bilingual education Literacy Error Text linguistics Systemic Functional Grammar Educación bilingüe Lingüística del texto Gramática sistémico funcional Escritura
Fecha
2006-01Referencia bibliográfica
Martínez Lirola, M. The importance of teaching Systemic Functional Linguistics and Text Linguistics to improve writing in Bilingual Education Programs in the USA. Porta Linguarum, 5: 139-150 (2006). [http://hdl.handle.net/10481/30599]
Resumen
The study reported in this paper examines a corpus of essays written in
English by pre-university Mexican students who followed a Bilingual Education program
in the USA. Working as a bilingual teacher offered me the opportunity of concentrating
on the writing process and observing different aspects related to written texts in English
that students should be aware of to improve their writing skills such as the following
ones: the importance of understanding the text as an authentic product and as a way of
communication, the importance of paragraph division to organise content and the analysis
of theme and rheme and information structure.
In this article I intend to demonstrate that the study of Text Linguistics helps students
to increase their level of literacy. I will point out that Text Linguistics has a crucial role
in literacy since it concentrates on the production and analysis of texts in a given
language. I will highlight the relationship between, literacy, Text Linguistics and effective
writing with an applied educational emphasis. Systemic Functional Grammar will be
used as a framework of analysis to evaluate students’ writing and reflect on the relationship
between linguistic links across sentences and textual coherence. El estudio presentado en este artículo examina un corpus de ensayos escritos
en inglés por estudiantes pre-universitarios mexicanos que formaban parte de un programa
de educación bilingüe en EEUU.Trabajar como profesora bilingüe me ofreció la oportunidad
de prestar atención al proceso de escritura y observar diferentes aspectos relacionados
con textos escritos en inglés que los alumnos deben conocer para mejorar sus destrezas
de escritura como los siguientes: la importancia de entender el texto como un producto
auténtico y como un modo de comunicación, la importancia de la división en párrafos
para organizar el contenido y el análisis de tema y rema y la estructura de la información.
Me propongo demostrar que el estudio de la Lingüística del Texto ayuda a los alumnos
a mejorar su nivel de escritura1 y destacar que esta disciplina tiene un papel crucial la
escritura de los alumnos debido a que se centra en la producción y análisis de textos de
una lengua. Mostraré cómo la Lingüística del Texto puede contribuir a que los alumnos escriban mejor. La Gramática Sistémica Funcional será el marco teórico empleado para
evaluar los ensayos de los alumnos y para reflejar las relaciones lingüísticas entre las
oraciones y la coherencia textual.