Show simple item record

dc.contributor.authorMartínez López, Juan Antonio
dc.contributor.authorCantero García, Víctor
dc.date.accessioned2014-02-18T12:09:58Z
dc.date.available2014-02-18T12:09:58Z
dc.date.issued2014-01
dc.identifier.citationMartínez López, J.A.; Cantero García, V. In search of an effective model for assessing learning in bilingual education: the authentic assessment. Porta Linguarum, 21: 137-150 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/30487]es_ES
dc.identifier.issn1697-7467
dc.identifier.otherD.L.: GR 43-2004
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/30487
dc.description.abstractWe have a commitment to provide the most efficient, transparent and coherent evaluation procedures for bilingual education. In this articlethe authors offer all teachers of bilingual education a theoretical as well as practical approach to the so-called authentic assessment. Our aimisto provehow this method can be usedas an alternative to the traditional methods of evaluating the learning-outcomes of linguistic content by the students in our bilingual sections. This alternative requires a substantial change of focus for the teachinglearning process, since evaluating is not equivalent to examining when it comes to quantify results, but rather valuing the capacity of the student to solve competently the problems they meet in real life.Our proposal is meant to be applied in the classroom environment, thus the second part of our work applies authentic assessmentto a 4th grade Social Science didactic unit in a bilingual secondary school in Spain, (4° ESO). This practical example may be used as a pattern for new experiences through which teachers can personalize their evaluation strategies and achieve a more authentic assessment of students’ learning.es_ES
dc.description.abstractAsumido el reto de dotar a la educación bilingüe de un sistema evaluativo eficaz, transparente y coherente, en este artículo se ofrece a los docentes de las aulas bilingües un acercamiento teórico-práctico a la denominada evaluación auténtica. El objetivo de la presente colaboración consiste en demostrar la viabilidad de un sistema alternativo al tradicional a la hora de evaluar los aprendizajes lingüísticos de los alumnos que cursan sus estudios en nuestras Secciones Bilingües. Dicha alternativa demanda un cambio sustancial en el enfoque el proceso de enseñanza-aprendizaje, pues ya evaluar no equivale a examinar para cuantificar resultados, sino a valorar la capacidad del alumno para resolver con soltura aquellos problemas que se presentan en la vida real. Con el fin de que nuestra propuesta descienda a la realidad del aula, la segunda parte de nuestra aportación consiste en la aplicación de la metodología de la evaluación auténtica a una secuencia didáctica del área de Ciencias Sociales para 4º de ESO bilingüe. Esta ejemplificación puede servir de pauta para nuevas experiencias, a través de las cuales los profesores personalicen sus estrategias de evaluación. Todo ello en pro de lograr modelos más auténticos y fiables a la hora de valorar lo que nuestros alumnos aprenden.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Licensees_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es_ES
dc.subjectBilingual educationes_ES
dc.subjectAssessmentes_ES
dc.subjectLearning of linguistic contentses_ES
dc.subjectEducación bilingüe es_ES
dc.subjectEvaluación es_ES
dc.subjectAprendizaje de lenguases_ES
dc.titleIn search of an effective model for assessing learning in bilingual education: the authentic assessmentes_ES
dc.title.alternativeEn busca de un modelo eficaz para evaluar los aprendizajes en la educación biblingüe: la evaluación auténticaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doi10.30827/Digibug.30487


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License