In search of an effective model for assessing learning in bilingual education: the authentic assessment
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Universidad de Granada
Materia
Bilingual education Assessment Learning of linguistic contents Educación bilingüe Evaluación Aprendizaje de lenguas
Fecha
2014-01Referencia bibliográfica
Martínez López, J.A.; Cantero García, V. In search of an effective model for assessing learning in bilingual education: the authentic assessment. Porta Linguarum, 21: 137-150 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/30487]
Resumen
We have a commitment to provide the most efficient, transparent and coherent
evaluation procedures for bilingual education. In this articlethe authors offer all teachers
of bilingual education a theoretical as well as practical approach to the so-called authentic
assessment. Our aimisto provehow this method can be usedas an alternative to the traditional
methods of evaluating the learning-outcomes of linguistic content by the students in our
bilingual sections. This alternative requires a substantial change of focus for the teachinglearning
process, since evaluating is not equivalent to examining when it comes to quantify
results, but rather valuing the capacity of the student to solve competently the problems they
meet in real life.Our proposal is meant to be applied in the classroom environment, thus the
second part of our work applies authentic assessmentto a 4th grade Social Science didactic
unit in a bilingual secondary school in Spain, (4° ESO). This practical example may be used
as a pattern for new experiences through which teachers can personalize their evaluation
strategies and achieve a more authentic assessment of students’ learning. Asumido el reto de dotar a la educación bilingüe de un sistema evaluativo
eficaz, transparente y coherente, en este artículo se ofrece a los docentes de las aulas bilingües
un acercamiento teórico-práctico a la denominada evaluación auténtica. El objetivo
de la presente colaboración consiste en demostrar la viabilidad de un sistema alternativo al
tradicional a la hora de evaluar los aprendizajes lingüísticos de los alumnos que cursan sus
estudios en nuestras Secciones Bilingües. Dicha alternativa demanda un cambio sustancial
en el enfoque el proceso de enseñanza-aprendizaje, pues ya evaluar no equivale a examinar
para cuantificar resultados, sino a valorar la capacidad del alumno para resolver con soltura
aquellos problemas que se presentan en la vida real. Con el fin de que nuestra propuesta descienda
a la realidad del aula, la segunda parte de nuestra aportación consiste en la aplicación
de la metodología de la evaluación auténtica a una secuencia didáctica del área de Ciencias
Sociales para 4º de ESO bilingüe. Esta ejemplificación puede servir de pauta para nuevas
experiencias, a través de las cuales los profesores personalicen sus estrategias de evaluación.
Todo ello en pro de lograr modelos más auténticos y fiables a la hora de valorar lo que nuestros
alumnos aprenden.