Triple tool effect: professional portfolios in teaching foreign languages
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Universidad de Granada
Materia
A teacher's portfolio Implementation of foreign languages Professional reflection Autentic assessment Portfolio del profesor Implementación de las lenguas extranjeras Reflexión profesional Evaluación
Fecha
2014-01Referencia bibliográfica
Juriševič, M.; Enever, J.; Pižorn, K. Triple tool effect: professional portfolios in teaching foreign languages. Porta Linguarum, 21: 7-24 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/30479]
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This research was supported by Ministry of Education, Science, Culture and Sport of the Republic of Slovenia. The Slovenian National Educational Institute and The European Social Funds.Resumen
Empirical evidence reveals that portfolios show promise as a tool for stimulating
teacher’s reflection and professional development. However, very few Slovene teachers have
any experience in using this valuable instrument for teaching purposes. In response to this
weakness in the system, the teacher’s portfolio was included in a national research study
investigating the best possible way(s) of introducing foreign languages in the first cycle
of the primary school. The main goals of using the teacher’s portfolio were: (1) to actively
monitor the implementation of the foreign languages, (2) to develop an appropriate foreign
language teaching approach through critical professional reflection, and (3) to evaluate the
teaching process. The research results confirm the triple tool effect of the portfolio whereby
the teachers were able to recognise its value. However, they also perceived some difficulties
in the portfolio management process, such as the lack of use of their own learning strategies
and superficial understanding of self-regulation. This finding underlines the importance of
extensive teacher preparation prior to the use of teacher portfolios in future. La evidencia empírica revela que el portfolio es una herramienta prometedora
para estimular la reflexión del profesor y el desarrollo profesional. Sin embargo, muy pocos
profesores eslovenos tienen experiencia en el uso de este valioso instrumento para la enseñanza.
En respuesta a esta debilidad del sistema, el portfolio del profesor fue incluido en un
estudio nacional para investigar la(s) mejor(es) manera(s) posible(s) de introducir lenguas
extranjeras en el primer ciclo de la escuela primaria.
Los objetivos principales de uso del portfolio del profesor han sido: (1) monitorizar activamente
la implementación de lenguas extranjeras, (2) desarrollar un enfoque adecuado de la
enseñanza de una lengua extranjera mediante la reflexión crítica profesional, y (3) evaluar el
proceso de enseñanza. Los resultados de la investigación han confirmado el efecto de triple herramienta del portfolio, mediante la cual los profesores han sido capaces de reconocer su
valor. Sin embargo, también han percibido algunas dificultades en su proceso de gestión, tales
como la falta de uso de sus propias estrategias de aprendizaje y la comprensión superficial
de la autorregulación. Esta constatación subraya la importancia de la preparación extensiva
de los maestros antes de empezar a usar el portfolio del profesor en el futuro.