Empowering Iranian English as a foreign language learners in a flipped classroom: A contribution of fanfiction to improving writing fluency in English
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
English as a Foreign Language Learners Fanfiction Flipped Classroom Estudiantes de inglés como lengua extranjera Aula invertida Aprendizaje de Lenguas Asistido por Tecnología
Fecha
2025-09-29Referencia bibliográfica
Mashhadi, A., Validi , M., & Kavoosi, A. (2025). Empowering Iranian English as a foreign language learners in a flipped classroom: A contribution of fanfiction to improving writing fluency in English. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (XIII), 243–266. https://doi.org/10.30827/portalin.viXIII.33525
Resumen
This study explores the impact of fanfiction writing on the English writing fluency of Iranian English as a Foreign Language (EFL) learners within a flipped classroom framework. Fifty-one female high school students aged 17–19 were randomly assigned to two groups: one received flipped instruction with fanfiction tasks, and the other received flipped instruction without fanfiction. Over twelve 90-minute sessions, both groups accessed instructional videos on paragraph writing and summarizing via the Iranian Student Education Network, followed by in-class writing activities based on the short story The Happy Prince (Wilde, 2010). While both groups completed chapter-by-chapter assignments, the fanfiction group reimagined and creatively extended the story, whereas the non-fanfiction group produced conventional summaries. Writing fluency was assessed through word count, T-units, and clause production using a mixed between-within subjects ANOVA. Additionally, student perceptions of the flipped model were measured through a Likert-scale questionnaire, and semi-structured interviews were conducted with the fanfiction group to gain qualitative insights. Results indicated significantly greater gains in writing fluency for the fanfiction group. Students also expressed positive attitudes toward the flipped classroom approach, noting increased engagement and confidence in writing. These findings highlight the pedagogical value of integrating fanfiction into flipped instruction as a means of enhancing writing fluency and promoting creative engagement among EFL learners. Implications for curriculum design and future research in technology-enhanced language learning are discussed. Este estudio explora el impacto de la escritura de fanfiction en la fluidez de la escritura en inglés de estudiantes iraníes de inglés como lengua extranjera (EFL) dentro de un modelo de aula invertida. Cincuenta y una estudiantes de secundaria, de entre 17 y 19 años, fueron asignadas aleatoriamente a dos grupos: uno recibió instrucción invertida con tareas de fanfiction y el otro recibió instrucción invertida sin fanfiction. Durante doce sesiones de 90 minutos, ambos grupos accedieron a vídeos instruccionales sobre redacción de párrafos y elaboración de resúmenes a través de la Red de Educación Estudiantil de Irán, seguidos por actividades de escritura en clase basadas en el cuento El príncipe feliz (Wilde, 2010). Mientras ambos grupos completaron tareas por capítulos, el grupo de fanfiction reimaginó y amplió creativamente la historia, mientras que el grupo sin fanfiction produjo resúmenes convencionales. La fluidez en la escritura se evaluó mediante el recuento de palabras, unidades T y producción de cláusulas, utilizando un ANOVA mixto inter e intra sujetos. Además, se midieron las percepciones estudiantiles sobre el modelo invertido mediante un cuestionario tipo Likert, y se realizaron entrevistas semiestructuradas con el grupo de fanfiction para obtener datos cualitativos. Los resultados indicaron mejoras significativamente mayores en la fluidez escrita para el grupo de fanfiction. Asimismo, las estudiantes expresaron actitudes positivas hacia el enfoque de aula invertida, destacando un mayor compromiso y confianza en sus habilidades de escritura. Estos hallazgos resaltan el valor pedagógico de integrar el fanfiction en la instrucción invertida como estrategia para mejorar la fluidez en la escritura y fomentar la participación creativa entre estudiantes de EFL. Se discuten implicaciones para el diseño curricular y futuras investigaciones en el aprendizaje digital de lenguas.





