The contribution of artificial intelligence (AI) to Chinese EFL learners’ classroom engagement and active learning
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Xingwang, PengEditorial
Universidad de Granada
Materia
Artificial Intelligence (AI) EFL students Learner emotions Inteligencia artificial (IA) Estudiantes de EFL Estado de ánimo del alumno
Fecha
2025-09-29Referencia bibliográfica
Peng, X. (2025). The contribution of artificial intelligence (AI) to Chinese EFL learners’ classroom engagement and active learning. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (XIII), 167–184. https://doi.org/10.30827/portalin.viXIII.32420
Resumen
Recently, various studies have highlighted the positive impacts of using artificial intelligence (AI) technologies in second language (L2) education. However, the contribution of such innovative technologies to English as a foreign language (EFL) students’ psycho-affective states and learning approaches has remained under-explored. To fill this gap, the present qualitative study interviewed 30 Chinese EFL students to showcase the ways through which AI tools could contribute to their classroom engagement and active learning (AL) practices. The results of thematic analysis revealed that AI technologies contributed to the participants’ engagement by ‘fostering continuous learning’, ‘providing content tailored to learners’ needs and levels’, ‘offering interactive exercises and tasks’, ‘giving immediate feedback on assignments’ and ‘energizing traditional lessons by adding joy and fun’. On the other hand, the findings demonstrated that AI technologies could facilitate the students’ AL by ‘providing personalized and adaptive learning paths and practices’, ‘providing instant feedback’, ‘facilitating peer interaction’, ‘being available and flexible for learners’, encouraging self-paced learning’, and ‘providing rich and engaging materials and activities’. The findings are discussed in detail and implications for L2 educators and policy-makers are provided to encourage the implementation of AI tools in L2 education as opportunities to enhance students’ positive emotions and learning practices. Recientemente, varios estudios han destacado los efectos positivos del uso de la tecnología de inteligencia artificial (ia) en la educación de segunda lengua (l2). Sin embargo, la contribución de estas tecnologías innovadoras al Estado psicoemocional y los métodos de aprendizaje del inglés como estudiante de lengua extranjera (efl) aún no se ha explorado completamente. Para llenar este vacío, este estudio cualitativo entrevistó a 30 estudiantes chinos de inglés y mostró cómo las herramientas de inteligencia artificial pueden promover su participación en el aula y la práctica del aprendizaje activo (al). Los resultados del análisis temático muestran que la tecnología de inteligencia artificial mejora la participación de los participantes al promover el aprendizaje continuo, proporcionar contenidos a medida de las necesidades y niveles de los alumnos, proporcionar ejercicios y tareas interactivas, dar retroalimentación inmediata a los deberes y motivar los cursos tradicionales aumentando la alegría y la diversión. Por otro lado, los resultados del estudio muestran que las tecnologías de inteligencia artificial pueden promover el aprendizaje de los estudiantes proporcionando caminos y prácticas de aprendizaje personalizadas y adaptadas, proporcionando retroalimentación instantánea, promoviendo la interacción entre pares", proporcionando disponibilidad y flexibilidad a los estudiantes, fomentando el aprendizaje de progreso autodefinido y proporcionando materiales y actividades ricas y atractivas. Estos hallazgos se discuten en detalle y proporcionan inspiración para educadores y responsables políticos de segunda lengua para alentar la implementación de herramientas de inteligencia artificial en la educación de segunda lengua como una oportunidad para mejorar el Estado de ánimo positivo de los estudiantes y la práctica de aprendizaje.





