Psycho-emotional dimensions of language learning: Investigating the interplay between learner digital tool efficacy, anxiety, motivation, and their engagement in technology-enhanced environments
Metadata
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Lin, HongyangEditorial
Universidad de Granada
Materia
Digital tool efficacy Anxiety Motivation Eficacia en herramientas digitales Ansiedad Motivación
Date
2025-09-29Referencia bibliográfica
Lin, H. (2025). Psycho-emotional dimensions of language learning: Investigating the interplay between learner digital tool efficacy, anxiety, motivation, and their engagement in technology-enhanced environments. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (XIII), 147–165. https://doi.org/10.30827/portalin.viXIII.31987
Sponsorship
Shaanxi Provincial Government (20Jk0193)Abstract
The present study explores the psycho-emotional dimensions of language learning, focusing on the interplay between learner digital tool efficacy, anxiety, motivation, and engagement in technology-enhanced environments. Using a random sampling approach, data were collected from 409 EFL students in Chengdu, Urumqi, Beijing, and Chongqing. Statistical analyses, conducted via SPSS (version 27) and AMOS (version 24), included descriptive statistics, correlation analyses, regression, and structural equation modeling (SEM) to uncover relationships and visualize complex interactions among the variables. The findings revealed significant relationships between digital tool efficacy, anxiety, motivation, and engagement. Higher digital tool efficacy was positively correlated with motivation and engagement, while negatively correlated with anxiety. Motivation emerged as a critical mediator between digital tool efficacy and engagement, emphasizing its role in transforming digital confidence into active participation. Additionally, digital tool efficacy was identified as a strong predictor of reduced anxiety, increased motivation, and enhanced engagement. These findings highlight the importance of fostering digital tool efficacy to alleviate anxiety, enhance motivation, and boost engagement among EFL learners in technology-enhanced educational contexts. El presente estudio explora las dimensiones psicoemocionales del aprendizaje de idiomas, centrándose en la interacción entre la eficacia de los alumnos en herramientas digitales, la ansiedad, la motivación y su compromiso en entornos mejorados por la tecnología. Mediante un método de muestreo aleatorio, se recogieron datos de 409 estudiantes de inglés como lengua extranjera (EFL) en Chengdu, Urumqi, Beijing y Chongqing. Los análisis estadísticos, llevados a cabo mediante SPSS (versión 27) y AMOS (versión 24), incluyeron estadísticas descriptivas, análisis de correlación, regresión y modelado de ecuaciones estructurales (SEM) para descubrir relaciones y visualizar las complejas interacciones entre las variables. Los hallazgos revelaron relaciones significativas entre la eficacia de las herramientas digitales, la ansiedad, la motivación y el compromiso. Una mayor eficacia en herramientas digitales se correlacionó positivamente con la motivación y el compromiso, mientras que se correlacionó negativamente con la ansiedad. La motivación surgió como un mediador crítico entre la eficacia de las herramientas digitales y el compromiso, enfatizando su papel en transformar la confianza digital en participación activa. Adicionalmente, la eficacia de las herramientas digitales se identificó como un fuerte predictor de una reducción de la ansiedad, un aumento de la motivación y un mayor compromiso. Estos hallazgos destacan la importancia de fomentar la eficacia de las herramientas digitales para aliviar la ansiedad, potenciar la motivación y aumentar el compromiso entre los estudiantes de EFL en contextos educativos mejorados por la tecnología.





