Influence of Ecological Factors and Internal Resources on Adolescent Suicidal Ideation: An Empirical Study in Colombia
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MDPI
Materia
Family Suicide School Familia Suicidio Escuelas
Fecha
2025-10-27Referencia bibliográfica
Euseche, M , & Muñoz-García, A. (2025). Influence of Ecological Factors and Internal Resources on Adolescent Suicidal Ideation: An Empirical Study in Colombia. Religions 16: 1352-1371. https://doi.org/10.3390/rel16111352
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Ministry of Science, Technology, and Innovation of Colombia (Call No. 860, 2019)Resumen
This study analyzes suicidal ideation in Colombian adolescents from an ecological perspec-
tive, considering family, school, religious, and psychological factors. A total of 1372 high
school students participated. The fi ndings demonstrate that family functionality was di-
rectly and positively associated with lower levels of negative suicidal ideation, positioning
it as the most infl uential factor in mitigating risk. This effect was both independent and
substantially stronger than that of personal religiosity or school satisfaction, which exerted
their infl uence primarily through indirect pathways mediated by psychological well-being
and spirituality. Structural equation modeling confi rmed the direct effect of family function-
ality on suicidal ideation, whereas school satisfaction and religiosity operated exclusively
through mediating variables. The study highlights the importance of culturally sensitive
preventive interventions that strengthen the family and school environment and promote
the spiritual and emotional development of adolescents. Este estudio analiza la ideación suicida en adolescentes colombianos desde una perspectiva ecológica, considerando factores familiares, escolares, religiosos y psicológicos. Participaron un total de 1372 estudiantes de secundaria. Los resultados muestran que la funcionalidad familiar se asocia directa y positivamente con niveles más bajos de ideación suicida negativa, posicionándola como el factor más influyente en la mitigación del riesgo. Este efecto fue tanto independiente como significativamente más fuerte que el de la religiosidad personal o la satisfacción escolar, cuyos efectos se manifestaron principalmente a través de vías indirectas mediadas por el bienestar psicológico y la espiritualidad. El modelo de ecuaciones estructurales confirmó el efecto directo de la funcionalidad familiar sobre la ideación suicida, mientras que la satisfacción escolar y la religiosidad operaron exclusivamente mediante variables mediadoras. El estudio destaca la importancia de intervenciones preventivas culturalmente sensibles que fortalezcan el entorno familiar y escolar, y promuevan el desarrollo espiritual y emocional de los adolescentes.




