(In)coherences in assessment within pedagogical models in Primary School Physical Education
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Arija Mediavilla, Alba; Martínez Muñoz, Luis Fernando; Ruiz Montero, Pedro Jesús; Santos Pastor, María LuisaEditorial
Universidad de Almería
Materia
Active methodologies Assessment Physical education Metodologías activas Evaluación Educación física
Fecha
2025-09-25Referencia bibliográfica
Arija-Mediavilla, A., Martínez-Muñoz, L. F., Ruiz-Montero, P. J. & Santos-Pastor, M. L. (2025). (In)coherences in Assessment within Pedagogical Models in Primary School Physical Education. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 18(38), 66-79. https://doi.org/10.25115/ecp.v18i38.10353
Resumen
Active methodologies have undergone a remarkable development within the educational context in the
last decade. One of the limitations of this transformation lies in the associated assessment processes. In
this context, one of the objectives of the research is to analyse and describe whether traditional
assessment continues to be present when Physical Education teachers use active methodologies. And
more specifically, to identify which pedagogical models are still associated with these processes. Three
hundred and ten primary school Physical Education teachers from all over Spain participated in the
descriptive quantitative study. A questionnaire designed ad hoc was used to collect data. Descriptive
statics of the methodology and assessment were analysed and multiple mediation relationships between
active methodologies, traditional assessment and grading were established. The results show the
predominance of the traditional assessment model (69.1%) in a context where 84.4% of teachers consider
they are using active methodologies. This suggests a lack of coherence in the process. More specifically,
pedagogical models such as Health Based Physical Education (p < .05), Sport Education (p < .001) and
Hybrid model (p < .05) present a significant relationship of association with traditional assessment
models with a clear focus on grading. En la última década, la evolución de las propuestas metodológicas activas ha sido sorprendente en el
contexto educativo. Una de las limitaciones de esta transformación reside en los procesos de evaluación
asociados. En este contexto, esta investigación surge de la necesidad de analizar y describir en qué
medida la evaluación tradicional sigue presente cuando el profesorado de Educación Física de Primaria
utiliza metodologías activas y, más concretamente, qué modelos pedagógicos se vinculan con procesos de
evaluación tradicionales. En el estudio de corte cuantitativo descriptivo participaron 310 docentes de
Educación Física de Primaria del territorio español. Se utilizó un cuestionario diseñado ad hoc para la
obtención de datos. Se analizaron los descriptivos relativos al modelo de evaluación y metodología
utilizada y se establecieron relaciones de mediación múltiple entre las variables evaluación tradicional,
calificación y metodologías activas. Los resultados muestran la predominancia del modelo de evaluación
tradicional (69.1%) en un contexto donde el 84.4% del profesorado percibe estar utilizando metodologías
activas. Se deduce una falta de coherencia pedagógica. De forma más concreta, el estudio muestra una
asociación significativa entre los modelos pedagógicos de Educación para la Salud (p < .05), Educación
Deportiva (p < .001) e Hibridación (p < .05) con sistemas de evaluación tradicionales orientados hacia la
calificación.





