@misc{10481/107344, year = {2025}, month = {9}, url = {https://hdl.handle.net/10481/107344}, abstract = {Active methodologies have undergone a remarkable development within the educational context in the last decade. One of the limitations of this transformation lies in the associated assessment processes. In this context, one of the objectives of the research is to analyse and describe whether traditional assessment continues to be present when Physical Education teachers use active methodologies. And more specifically, to identify which pedagogical models are still associated with these processes. Three hundred and ten primary school Physical Education teachers from all over Spain participated in the descriptive quantitative study. A questionnaire designed ad hoc was used to collect data. Descriptive statics of the methodology and assessment were analysed and multiple mediation relationships between active methodologies, traditional assessment and grading were established. The results show the predominance of the traditional assessment model (69.1%) in a context where 84.4% of teachers consider they are using active methodologies. This suggests a lack of coherence in the process. More specifically, pedagogical models such as Health Based Physical Education (p < .05), Sport Education (p < .001) and Hybrid model (p < .05) present a significant relationship of association with traditional assessment models with a clear focus on grading.}, abstract = {En la última década, la evolución de las propuestas metodológicas activas ha sido sorprendente en el contexto educativo. Una de las limitaciones de esta transformación reside en los procesos de evaluación asociados. En este contexto, esta investigación surge de la necesidad de analizar y describir en qué medida la evaluación tradicional sigue presente cuando el profesorado de Educación Física de Primaria utiliza metodologías activas y, más concretamente, qué modelos pedagógicos se vinculan con procesos de evaluación tradicionales. En el estudio de corte cuantitativo descriptivo participaron 310 docentes de Educación Física de Primaria del territorio español. Se utilizó un cuestionario diseñado ad hoc para la obtención de datos. Se analizaron los descriptivos relativos al modelo de evaluación y metodología utilizada y se establecieron relaciones de mediación múltiple entre las variables evaluación tradicional, calificación y metodologías activas. Los resultados muestran la predominancia del modelo de evaluación tradicional (69.1%) en un contexto donde el 84.4% del profesorado percibe estar utilizando metodologías activas. Se deduce una falta de coherencia pedagógica. De forma más concreta, el estudio muestra una asociación significativa entre los modelos pedagógicos de Educación para la Salud (p < .05), Educación Deportiva (p < .001) e Hibridación (p < .05) con sistemas de evaluación tradicionales orientados hacia la calificación.}, publisher = {Universidad de Almería}, keywords = {Active methodologies}, keywords = {Assessment}, keywords = {Physical education}, keywords = {Metodologías activas}, keywords = {Evaluación}, keywords = {Educación física}, title = {(In)coherences in assessment within pedagogical models in Primary School Physical Education}, doi = {10.25115/ecp.v18i38.10353}, author = {Arija Mediavilla, Alba and Martínez Muñoz, Luis Fernando and Ruiz Montero, Pedro Jesús and Santos Pastor, María Luisa}, }