Gore as a Feminist Methodology: Questioning Postfeminism through Girl Meme Culture
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URI: https://hdl.handle.net/10481/106757Metadatos
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Ricciardi, SaraEditorial
Universidad de Granada
Departamento
Departamento de Filologías Inglesa y Alemana; Università di BolognaMateria
postfeminism digital aesthetics memes
Fecha
2025-07Fecha lectura
2025-07-14Resumen
Postfeminism is a cultural phenomenon that emerged in the late 1980s. One of its most widespread forms claims that women have achieved full empowerment and that, consequently, feminism is no longer necessary. This research challenges this narrative, assessing whether it truly reflects women’s lived experiences in the Western neoliberal context or overlooks more subtle forms of oppression. After outlining the foundations and contradictions of postfeminism, the study examines its recent expressions on social media. The case study consists of 62 memes related to girlblogging, gathered on Pinterest and organized into two thematic boards: “Corporeality” and “Sexuality and Desire.” In addition to hyper-feminine elements that echo postfeminist aesthetics, these digital self-narratives of girlhood express a sense of suffering tied to the ongoing pursuit of perfection, physical and otherwise. This pain is conveyed through textual and visual elements that suggest a condition I define as gore. Gore becomes a tool for describing the female experience, destabilizing existing identity, and proposing a new configuration. Three research questions guide the analysis: Is the postfeminist narrative reliable? Can gore be reappropriated from a feminist perspective as a transformative resource? How do the analyzed memes position themselves in relation to postfeminism? Michel Foucault and Gilles Deleuze are two pillars of the theoretical framework, which is completed by new materialist feminist theories that offer crucial concepts for turning the potentialities opened up by gore into affirmative and ethical action. The case study reveals that while postfeminist principles are problematized, they are not entirely dismissed. Feminism is therefore needed to provide a critical counterbalance to postfeminist perspectives. Ultimately, this research offers a multifaceted reading of postfeminism by examining it as entangled with neoliberalism, the media, and the subjects it shapes. In doing so, it not only enriches existing literature by exploring memes as forms of generational gender experience but also inspires future feminist actions to rethink identity. El posfeminismo es un fenómeno cultural que surgió a finales de la década de 1980. Una de sus formas más extendidas sostiene que las mujeres han alcanzado un empoderamiento total y que, en consecuencia, el feminismo ya no es necesario. Esta investigación cuestiona esa narrativa, evaluando si realmente refleja las experiencias vividas por las mujeres en el contexto neoliberal occidental o, por el contrario, pasa por alto formas más sutiles de opresión. Tras exponer los fundamentos y contradicciones del posfeminismo, el estudio examina sus expresiones recientes en las redes sociales. El estudio de caso consiste en 62 memes relacionados con el girlblogging, recopilados en Pinterest y organizados en dos tableros temáticos: “Corporeidad” y “Sexualidad y Deseo.” Además de elementos hiper-femeninos que evocan la estética postfeminista, estas auto-narrativas digitales del ser chica expresan un sentido de sufrimiento vinculado a la constante búsqueda de la perfección, tanto física como de otro tipo. Este dolor se transmite a través de elementos textuales y visuales que sugieren una condición que defino como gore. El gore se convierte en una herramienta para describir la experiencia femenina, desestabilizar la identidad existente y proponer una nueva configuración. Tres preguntas de investigación guían el análisis: ¿Es fiable la narrativa posfeminista? ¿Puede el gore ser reapropiado desde una perspectiva feminista como un recurso transformador? ¿Cómo se posicionan los memes analizados en relación con el posfeminismo? Michel Foucault y Gilles Deleuze son dos pilares del marco teórico, que se completa con teorías del nuevo feminismo materialista que ofrecen conceptos cruciales para convertir las potencialidades abiertas por el gore en una acción afirmativa y ética. El estudio de caso revela que, aunque se problematizan los principios posfeministas, no se descartan por completo. Por lo tanto, el feminismo sigue siendo necesario para proporcionar un contrapeso crítico a las perspectivas posfeministas. En última instancia, esta investigación ofrece una lectura multifacética del posfeminismo al examinarlo como entrelazado con el neoliberalismo, los medios y los sujetos que configura. Al hacerlo, no solo enriquece la literatura existente explorando los memes como formas de experiencia generacional de género, sino que también inspira futuras acciones feministas para repensar la identidad.





