Hermès ou vers un effacement de la dichotomie genrée?
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2022Referencia bibliográfica
Montoro Araque, M. «Hermès ou vers un effacement de la dichotomie genrée?» in Caietele Echinox, 42/2022: Féminin vs. Masculin, Cluj-Napoca, Rumanía, pp. 155-169. DOI : https://doi.org/10.24193/cechinox.2022.42.11
Resumen
The myth of Hermes is well rooted in the Parisian intellect which has always shown interest in the doctrine of Hermes Trimesgisto. This has been the case irrespective of whether we situate the origins of the myth in the Hermaphroditic Greek statues (in which according to Winckelmann and Gautier the ideal form, the beautiful in itself resided), or whether these origins emanate from the famous “Hermes of Olympia” in 1877, or the complete translation of the Hermes Trimegisto by L. Ménard in 1866 (this translation was preceded by a study on the origin of the hermetic books). The figure of Hermes leads us, therefore, from the 19th century to the present day, towards a doubleness that allows differences to be interconnected and to an ambiguity that suggests that the established duality of genres should disappear. El mito de Hermes está profundamente arraigado en el intelecto parisino, que siempre ha mostrado interés por la doctrina de Hermes Trimesgisto. Esto ha sido así independientemente de si situamos los orígenes del mito en las estatuas griegas hermafroditas (en las que, según Winckelmann y Gautier, residía la forma ideal, la belleza en sí misma), o si estos orígenes emanan del famoso «Hermes de Olimpia» de 1877, o de la traducción completa del Hermes Trimesgisto de L. Ménard en 1866 (esta traducción fue precedida por un estudio sobre el origen de los libros herméticos). La figura de Hermes nos conduce, por tanto, desde el siglo XIX hasta la actualidad, hacia una dualidad que permite interconectar las diferencias y hacia una ambigüedad que sugiere que la dualidad establecida de los géneros debería desaparecer.





