Integrating mental health interventions in higher education: An evidence-based umbrella review
Identificadores
URI: https://hdl.handle.net/10481/105461Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemMateria
Mental health well-being university students physical activity interventions mind-body therapy meta-analysis
Fecha
2025-10Resumen
University students face increasing mental health challenges, including anxiety, stress, and depression, affecting their well-being and academic performance. This review assessed the effectiveness of physical activity interventions (PAI) combined with mindfulness-based therapy (MBT), mindfulness-based interventions (MBI), and psychoeducational interventions (PPI) in improving mental health. A systematic search was conducted in Scopus, Web of Science, and PubMed, including recent meta-analyses. A total of 24 meta-analyses were included, encompassing a wide range of mental health outcomes in university students. Statistical analyses included the DerSimonian and Laird random-effects model, heterogeneity tests (I2), and Egger's regression test for publication bias. Results showed that combined Findings indicate that had the strongest and most consistent effects, particularly for reducing stress (SMD = −1.37) and depression (SMD = −0.79). MBI produced moderate effects on anxiety (SMD = −0.45), while PPI and MBI + PPI yielded limited improvements. These findings support the prioritization of PAI + MBT programs in university mental health strategies. Future research should aim to standardize protocols and explore intervention effectiveness across diverse student subgroups. Los estudiantes universitarios enfrentan desafíos de salud mental cada vez mayores, que incluyen ansiedad, estrés y depresión, lo que afecta su bienestar y desempeño académico. Esta revisión evaluó la efectividad de las intervenciones de actividad física (PAI) combinadas con terapia basada en mindfulness (MBT), intervenciones basadas en mindfulness (MBI) e intervenciones psicoeducativas (PPI) para mejorar la salud mental. Se realizó una búsqueda sistemática en Scopus, Web of Science y PubMed, incluidos metaanálisis recientes. Se incluyeron un total de 24 metaanálisis, que abarcan una amplia gama de resultados de salud mental en estudiantes universitarios. Los análisis estadísticos incluyeron el modelo de efectos aleatorios de DerSimonian y Laird, pruebas de heterogeneidad (I 2 ) y la prueba de regresión de Egger para sesgo de publicación. Los resultados mostraron que los hallazgos combinados indican que tuvieron los efectos más fuertes y consistentes, particularmente para reducir el estrés (SMD = −1.37) y la depresión (SMD = −0.79). El MBI produjo efectos moderados en la ansiedad (SMD = −0,45), mientras que el PPI y el MBI + PPI produjeron mejoras limitadas. Estos hallazgos respaldan la priorización de los programas PAI + MBT en las estrategias universitarias de salud mental. Las investigaciones futuras deberían estandarizar los protocolos y explorar la efectividad de las intervenciones en diversos subgrupos de estudiantes.