The Influence of Student and School Predictors on the Reading Performance of Spanish Students and its Implication for Teaching
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Universidad de Málaga
Materia
PIRLS Reading comprehension Primary Education Comprensión lectora Educación Primaria Enseñanza de la lectura
Fecha
2025-06-25Referencia bibliográfica
Ortega-Rodríguez, P. J. (2025). The influence of student and school predictors on the reading performance of Spanish students. Investigaciones Sobre Lectura, 20(1), 100–124. https://doi.org/10.24310/isl.20.1.2025.20605
Resumen
Research has shown how students' and schools' characteristics influence performance in secondary education. However,
further research is needed to understand the impact of these factors on primary education in the context of the post-Covid-
19 landscape. This article aims to predict the impact of these factors on reading performance. The sample comprises 8,551
Spanish fourth-grade students (52.1% boys and 47.9% girls) who participated in the PIRLS 2021 study. Three
questionnaires were used: one for schools, one for homes, and one for students. Hierarchical linear modelling with two
levels was employed: students and schools. The results show that student factors contribute more to the variance in
performance than school factors. After controlling for the socio-economic variable (student context), the student factors
that best predict reading performance are years of early childhood education and early literacy activities at home. As for
school-level factors, school composition and the school's emphasis on academic success are the variables that best predict
reading performance. These findings suggest the need to develop students' reading skills within the family context prior
to beginning primary education, to strengthen family–school cooperation, and to design activities involving teachers,
students, and families, with the aim of creating a positive and productive environment. La investigación ha demostrado la influencia de los predictores del estudiante y escolares sobre el rendimiento en educación secundaria.
Sin embargo, es preciso avanzar en el conocimiento sobre la influencia de tales predictores en educación primaria tras la pandemia del
COVID-19. El objetivo de este artículo es conocer la influencia de los predictores del estudiante y escolares sobre el rendimiento lector.
La muestra está formada por 8.551 estudiantes españoles de 4º de Educación Primaria (52.1% de niños, 47.9% de niñas) que han
participado en el estudio PIRLS 2021. Se han utilizado tres cuestionarios (del centro, de las familias y del alumnado). Se ha calculado
un modelo jerárquico lineal de dos niveles: alumnado y centro. Los resultados muestran que los predictores del estudiante contribuyen
a la varianza del rendimiento en mayor medida que los del centro. Una vez controlada la variable socioeconómica (el contexto del
alumnado), los años escolarizados en educación infantil y la alfabetización temprana en casa son los determinantes del estudiante que
predicen mejor el rendimiento lector. En cuanto a los predictores escolares, la composición del centro y el énfasis escolar en el éxito
académico son las variables que predicen mejor el rendimiento lector del alumnado. Los resultados sugieren la necesidad de desarrollar
las habilidades lectoras del alumnado en el entorno familiar antes de que comience la educación primaria, reforzar la colaboración
familia-escuela y diseñar actividades entre el profesorado, el alumnado y las familias para crear un ambiente positivo y productivo.