The Role of Illustrative Photography in the Early Modern Historiography
Identificadores
URI: https://hdl.handle.net/10481/104304Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Mangone, FabioEditorial
Universidad de Granada
Materia
Fotografía de arquitectura historiografía moderna historia de la arquitectura Architecture photography modern historiography history of architecture
Fecha
2024Referencia bibliográfica
Mangone, Fabio. "The Role of Illustrative Photography in the Early Modern Historiography". En Comunicar la Arquitectura, del origen de la modernidad a la era digital, editado por Juan Calatrava, David Arredondo Garrido y Marta Rodríguez Iturriaga, Vol. I, pp. 1183-1190. Granada: Editorial Universidad de Granada, 2024.
Resumen
In the early 20th century, the question of the images accompanying the text assumed a
fundamental value. The composite literature centered on modern and contemporary architecture,
which was to constitute itself as the first historiography, was marked by an exegetical
but more often apologetic approach. The contribution examines the role of illustrative
photography in the first modern historiography from 1927 to 1941, from the first edition of
Platz up to the seminal book of Giedion. The results of this study show how the relationship
between iconography and historiography goes beyond the scope of a fruitful relationship
of mutual support between “document” and “interpretation”, assuming a precise meaning
of motivated choices, sometimes full of ideological values even before being figurative, as
demonstrated the predilection for photography rather than drawing. A principios del siglo XX, la cuestión de las imágenes que acompañan al texto adquirió un
valor fundamental. La literatura centrada en la arquitectura moderna y contemporánea, que
se constituiría como la primera historiografía, estuvo marcada por un enfoque exegético,
pero más a menudo apologético. La contribución examina el papel de la fotografía ilustrativa
en la primera historiografía moderna de 1927 a 1941, desde la primera edición de Platz
hasta el libro fundamental de Giedion. Los resultados de este estudio muestran cómo la
relación entre iconografía e historiografía va más allá del ámbito de una fructífera relación
de apoyo mutuo entre “documento” e “interpretación”, asumiendo un significado preciso de
elecciones motivadas, a veces lleno de valores ideológicos incluso antes de ser figurativo,
como demuestra la predilección por la fotografía más que por el dibujo.