National Identity in European Higher Education. The Bologna Process in the Western Balkans
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Jara Gómez, Ana MaríaEditorial
UAM Ediciones. Universidad Autónoma de Madrid
Fecha
2022-05-09Referencia bibliográfica
Jara Gómez, A. M. (2022). National Identity in European Higher Education. The Bologna Process in the Western Balkans. Journal of Supranational Policies of Education (JOSPOE), (15), 105–119. https://doi.org/10.15366/jospoe2022.15.006
Resumen
The relationship between ‘uniformity’ and ‘diversity’ has been an important front in the debates about the processes of Europeanisation at the general level. This has happened in relation to the way in which the European Union has managed both unity and diversity. The particular dimensions of this management are often relevant, one of which directly affects the field of higher education. This article aims to address the identity politics of the Balkan region and their compatibility with European uniformingprocesses. This work discusses some of the significant difficulties presented by the Bologna Process and pays special attention to the voices that deal with this issue in the relevant Western Balkan countries. The results obtained from the analysis show the relevance of the ethical dimensions of knowledge as opposed to the mere pursuit of growth. La relación entre “uniformidad” y “diversidad” ha sido un frente importante en los debates sobre
los procesos de europeización a nivel general. Esto ha ocurrido en relación con la forma en que la
Unión Europea ha gestionado tanto la unidad como la diversidad. Las dimensiones particulares de
esta gestión son a menudo relevantes, y una de ellas afecta directamente al ámbito de la educación
superior. Este artículo pretende abordar las políticas identitarias particulares de la región de los
Balcanes y su compatibilidad con los procesos de uniformización europeos. Este trabajo analiza
algunas de las dificultades significativas que presenta el Proceso de Bolonia y prestar especial
atención a las voces que se ocupan de esta cuestión en los países interesados de los Balcanes
Occidentales. Los resultados obtenidos del análisis muestran la relevancia de las dimensiones éticas
del conocimiento frente a la mera búsqueda del crecimiento.