The Nonfiction picturebook in the Provincial Public Library of Cádiz. The case of the children's and young people's collection
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Málaga
Materia
Nonfiction picturebook Public libraries Children’s and young people's collection Documentary analysis Systematic observation Libros ilustrados de no-ficción Bibliotecas Públicas Fondo infantil y juvenil Análisis documental Observación sistemática
Fecha
2024-12-27Referencia bibliográfica
Sánchez Arjona, E., & Saiz Pantoja, R. (2024). Nonfiction picturebook in the Provincial Public Library of Cádiz. An analysis of the children’s and young people’s collection. Investigaciones Sobre Lectura, 19(2), 62–87. https://doi.org/10.24310/isl.19.2.2024.19698
Resumen
This paper analyses nonfiction picturebooks in the Provincial Public Library of Cádiz to determine the place of this genre,
to identify its characteristics and to explore the impact of its organization on users. In the context of an evaluative case
study, three phases were followed, combining different techniques for gathering information: 1) analysis of the collection
data provided by the library on the basis of the inclusion and exclusion criteria developed ad hoc to characterise the
nonfiction picturebook; 2) documentary content analysis of the non-fiction works identified in the collection; 3)
systematic observation of the organisation of the nonfiction collection in the children's and young people's section. The
results show that the nonfiction collection is characterised by the presence of works from earlier periods, with a
representative number of works from specialised publishers that incorporate visual, artistic and interactive elements,
although to a lesser extent. In addition, there were more natural science works than social science works, which is in line
with the Sustainable Development Goals underlying the works analysed. Finally, an inadequate organisation and
arrangement of these works in space was observed, making it difficult for users to access them in terms of visibility and
mobility. Finally, we present the main strengths and weaknesses of the Fund and propose actions for improvement in
order to ensure adequate gender mainstreaming. Este trabajo analiza el fondo infantil y juvenil de libros ilustrados de no ficción de la Biblioteca Pública Provincial de
Cádiz para determinar el lugar que ocupa este género, establecer sus características distintivas y explorar los efectos de
su organización en los usuarios. En el marco de un estudio de caso evaluativo, se siguieron tres fases que combinaron
diversas técnicas de recogida de información: 1) análisis de los datos del fondo aportados por la biblioteca a partir de los
criterios de inclusión y exclusión elaborados ad hoc para caracterizar al libro ilustrado de no ficción; 2) análisis
documental de contenido de las obras de no ficción identificadas en el fondo; 3) observación sistemática de la
organización del fondo de no ficción en la sala infantil y juvenil. Los resultados indican que el fondo de no ficción se
caracteriza por la presencia de obras propias de épocas anteriores, siendo también representativo, aunque en menor
medida, el número de obras de editoriales especializadas que apuestan por la incorporación de elementos visuales,
artísticos e interactivos. Además, se detectaron más obras de ciencias naturales que de ciencias sociales, resultados
paralelos a los Objetivos de Desarrollo Sostenible que subyacen en las obras analizadas. Finalmente, se observó una
inadecuada organización y disposición de estas obras en la sala, dificultando su acceso a los usuarios en términos de
visibilidad y movilidad. Se concluye presentando las principales fortalezas y debilidades del fondo y se proponen acciones
de mejora para garantizar una promoción adecuada del género.