Tutorial Action in Primary and Secondary Education: A Scientometric Study for the Period 2014 to 2024
Metadata
Show full item recordAuthor
Serrano-García, Jennifer; Olmedo Moreno, Eva María; Rakdani-Arif Billah, Fátima Zahra; Expósito López, JorgeMateria
Tutorial Action Scientometric Study Primary Education Secondary Education
Date
2024-10-01Referencia bibliográfica
Serrano García, J., Olmedo-Moreno, E. M., Rakdani-Arif Billah, F. Z., & Expósito-López, J. (2024). Tutorial Action in Primary and Secondary Education: A Scientometric Study for the Period 2014 to 2024. The International Journal of Learning in Higher Education, 32 (1), 55-79. https://doi.org/10.18848/2327-7955/CGP/v32i01/55-79.
Sponsorship
ÍTACA. Investigación en la transformación de los contextos y aprendizajes. Ref: HUM-983Abstract
Education, recognized as an essential human right, faces challenges in providing a comprehensive and adaptive learning environment. Tutorial Action (TA) emerges as a key tool in improving educational processes, with research highlighting its positive influence at all levels of education. Although challenges remain, such as the diversity of conceptualizations and the lack of a unified disciplinary framework, TA stands out as a collaborative and adaptive practice that focuses on the specific needs of students. This research aims to conduct a scientometric and bibliometric analysis using software such as Zotero, Excel, and VosViewer to better understand the current state of TA. Specific objectives are established, such as analyzing scientific production chronologically, identifying prolific authors and working groups, examining the specific topics addressed in TA and evaluating its impact index. It can be concluded that, first, international publications remain limited, indicating that TA research is emerging and requires more attention. In addition, no expert authors in the field were identified. Studies on ECI (European Citizens Initiative) on educational inclusion and integration but do not take a holistic approach. Finally, high-impact journals are receptive to TA research, underlining the importance of promoting quality in this field. La educación, reconocida como un derecho humano esencial, se enfrenta a retos a la hora de proporcionar un entorno de aprendizaje completo y adaptable. La Acción Tutorial (AT) emerge como una herramienta clave en la mejora de los procesos educativos, con investigaciones que destacan su influencia positiva en todos los niveles educativos. Aunque siguen existiendo retos, como la diversidad de conceptualizaciones y la falta de un marco disciplinar unificado, la AT destaca como una práctica colaborativa y adaptativa que se centra en las necesidades específicas de los estudiantes. Esta investigación pretende realizar un análisis cienciométrico y bibliométrico utilizando software como Zotero, Excel y VosViewer para comprender mejor el estado actual del AT. Se establecen objetivos específicos, como analizar cronológicamente la producción científica, identificar los autores prolíficos y los grupos de trabajo, examinar los temas específicos abordados en AT y evaluar su índice de impacto. Se puede concluir que, en primer lugar, las publicaciones internacionales siguen siendo limitadas, lo que indica que la investigación en AT es incipiente y requiere más atención. Además, no se identificaron autores expertos en la materia. Los estudios sobre la ICE (Iniciativa Ciudadana Europea) sobre inclusión e integración educativa pero no adoptan un enfoque holístico. Por último, las revistas de alto impacto son receptivas a la investigación sobre AT, lo que subraya la importancia de promover la calidad en este campo.