Los cuentos como recurso didáctico para trabajar los objetivos de desarrollo sostenible en educación primaria. Apreciaciones del profesorado en formación
Identificadores
URI: https://hdl.handle.net/10481/100313Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Guerrero Elecalde, Rafael; López Serrano, Miguel Jesús; Ramos Miras, José Joaquín; Medina Quintana, SilviaEditorial
Foro Educacional. Facultad de Educación de la Universidad Católica Silva Henríquez (Chile)
Materia
Desarrollo sostenible educación ambiental educación superior medioambiente cuento innovación pedagógica
Fecha
2023-07-12Referencia bibliográfica
Guerrero Elecalde, R., López Serrano, M. J., Ramos Miras, J. J., & Medina Quintana, S. (2023). Los cuentos como recurso didáctico para trabajar los Objetivos de Desarrollo Sostenible en Educación Primaria: Apreciaciones del profesorado en formación. Foro Educacional, 40, 195–220.
Patrocinador
Este artículo ha sido elaborado en el marco del Grupo ÍNDICES. Investigación en Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales (SEJ-544). Dpto. de Didácticas Específicas Universidad de Córdoba (España).Resumen
The Sustainable Development Goals align with the severe ecological challenges facing our society, so they should be present in the different areas of education, especially in higher education. In this context, we present initial research with Primary Education students at the University of Cordoba (Courses 2019/2020 and 2020/2021), where we address using narratives as a resource
to work on the Sustainable Development Goals (SDGs). After developing a didactic experience based on the production of environmental stories by the students, they completed a questionnaire composed of 24 questions to evaluate the didactic usefulness
in their training and professional future. The results show working with the Sustainable Development Goals through stories is considered an appropriate pedagogical resource to address education for sustainability effectively, in addition to promoting other
types of cross-cutting content and skills, such as linguistics, by stimulating reading and writing practice.





