Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Gazeta de Antropología >
Nº 17 - 2001 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7491

Title: La educación de las minorías étnicas desde el marco de las continuidades-discontinuidades familia-escuela
Other Titles: The education of ethnic minorities from the home-school continuity-discontinuity framework
Authors: Poveda, David
Issue Date: Dec-2001
Abstract: Este artículo presenta una discusión de la propuesta conocida como marco de las continuidades- discontinuidades familia-escuela o desajuste familia-escuela para dar cuenta e intervenir sobre la experiencia educativa del alumnado procedente de minorías étnicas. En la primera sección se presenta un desarrollo histórico del marco en Norteamérica como crítica a las perspectivas privacionistas de los años 1960. Igualmente, en esta discusión se señalan las posibles vinculaciones con el pensamiento sociológico europeo y las contribuciones que podría hacer a la investigación educativa española. En los epígrafes siguientes se desglosan los supuestos que sustentan el marco y se revisan algunos estudios empíricos que lo apoyan, especialmente aquellos que han incorporado cambios instruccionales diseñados a aumentar la congruencia cultural del proceso educativo. Finalmente, se discuten las principales críticas que el marco ha recibido y se proponen líneas futuras de desarrollo.
This article presents a discussion of the proposal known as home-school continuity-discontinuity framework or home-school mismatch framework, designed to explain and to intervene on the educational experience of ethnic minority pupils. In the first section a historical development of the framework in North America is presented in relation to the deprivation perspectives of the 1960's. In this discussion the possible linkages with European sociological thought are pointed out and the contributions that could be made to Spanish educational research are also discussed. In the following sections the tenets that sustain the framework are presented and some empirical studies that support it are reviewed, especially those that have incorporated instructional changes designed to increase the cultural congruence of educational processes. Finally, the main criticisms of the frame are discussed, and some future lines of development are proposed.
Sponsorship: Grupo de Investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada
Publisher: Pedro Gómez
Series/Report no.: Gazeta de Antropología;Nº 17, 2001, Artículo 31
Keywords: Educación
Minoría étnica
Etnomanía
Familia y escuela
Integración social
Education
Ethnic minorities
Ethnomania
Family and school
Social integration
URI: http://hdl.handle.net/10481/7491
ISSN: 0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Poveda, David. La educación de las minorías étnicas desde el marco de las continuidades-discontinuidades familia-escuela. En: Gazeta de Antropología, Nº 17, 2001, Artículo 31
Appears in Collections:Nº 17 - 2001

Files in This Item:

File Description SizeFormat
G17_31David_Poveda.html90.1 kBHTMLView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada