Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 13,2 (2009) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7244

Title: La ilusión de la igualdad de oportunidades en el sistema educativo (que PISA vino a perturbar)
Other Titles: The illusion of the equality of opportunities in the educational system (on what PISA came to disturb)
Authors: Geissler, Rainer
Issue Date: 19-Jan-2011
Abstract: El presente artículo pone de relieve la importancia que tienen en la discusión general de las políticas y de la investigación educativa los resultados de PISA referidos a las diferencias de clase en lo relativo a la igualdad de oportunidades en la educación. Se desarrollarán las siguientes tesis: 1) Desde los años 1970 se difundió en Alemania la ilusión de una igualdad de oportunidades en la educación. 2) El cambio de paradigmas en los análisis alemanes de la estructura social ―la nueva teoría de la sociedad sin clases― y la corriente de investigación educativa a que este cambio ha dado lugar, han contribuido a fomentar esta ilusión. 3) PISA ha venido a perturbar la ilusión de una igualdad de oportunidades al verificar (una vez más) dos hechos: a) el alto nivel de selectividad social del sistema educativo alemán y b) la posibilidad de aunar la reducción de las desigualdades educativas con el principio del rendimiento. 4) El nivel de selectividad relativamente bajo de Alemania Oriental no es herencia de la RDA, sino producto de la reunificación.
The artide shows the relevance of the PISA results concerning class differences in educational opportunities to the general discussion about education policy and education research. The following theses are being developed: 1) Since the 1970s, the illusion of equal educational opportunities has spread throughout Germany. 2) The paradigm shift in the German social structure analysis ―the new theory of classlessness― and education research influenced by this shift have contributed to this development. 3) PISA has dispelled the illusion of equal opportunities by (again) proving two facts: a) Social selection is still very apparent in the German education system: b) Diminishing educational inequalities relate closely to the achievement principle. 4) The relatively low social selection in Eastern Germany is not a "socialist heritage" ―as the authors of the PISA results say―, but is due to changes in the course of German reunification.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev132ART8;132
Keywords: El principio del rendimiento
The academic achievement principle
PISA: desigualdad social, selectividad social
República Democrática Alemana
Rendimiento escolar
Desigualdad educativa, igualdad de oportunidades en la educación
PISA: social inequality, social selectivity
German Democratic Republic
Academic performance
Educational inequality, equality, equal opportunities in education
URI: http://hdl.handle.net/10481/7244
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 13,2 (2009)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev132ART8.pdf502.78 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada