Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 13,3 (2009) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7217

Title: Efectos de un juego de rol sobre los procedimientos de práctica de actividad física relacionada con la salud secundaria
Other Titles: Effects of a role-playing game over the procedures of practice of health-related physical activity in Secondary school
Authors: Pérez López, Isaac José
Delgado Fernández, Manuel
Rivera García, Enrique
Issue Date: 19-Jan-2011
Abstract: La práctica de actividad físico-deportiva es un hábito de vida fundamental en una sociedad donde cada vez se dedica más tiempo a actividades de bajo coste energético: ver la televisión, jugar a videojuegos, conectarse a Internet…; con los riesgos para la salud que este hecho conlleva. Sin embargo, tan importante es adquirir hábitos de práctica físico-deportiva como que ésta se desarrolle desde una perspectiva saludable, de cara a la mejora de la calidad de vida de los escolares. A continuación se presentan los resultados logrados a través de un programa de intervención en Educación Física, con alumnos de secundaria, basado en un Juego de rol. Su finalidad ha sido desarrollar hábitos de actividad física saludable (a nivel procedimental). Éstos revelan un incremento altamente significativo (p≤ 0.001) respecto a los manifestados previamente al inicio del programa de intervención, principalmente en lo referente al calentamiento y vuelta a la calma.
The practice of physical-sports activity is a fundamental habit of life in a society where more and more time is spent on activities of low energetic cost: to watch television, to play videogames, to connect to the internet…; with the health risks that this fact involves. However, to acquire habits of physical-sports practice is as important as it is developed from a healthy perspective, with a view to the improvement of the students’ quality life. Next, the results achieved, with secondary students, by means of an intervention program in Physical Education, based on a role-playing game, are presented. Its purpose has been to develop habits of healthy physical activity (at a procedural level). These reveal a highly meaningful increase (p≤ 0.001) regarding to the ones previously manifested at the beginning of the intervention program, mainly in that concerning the warm-up and cool-down.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev133COL3;133
Keywords: Intervención educativa
Educational intervention
Salud
Dimensión procedimental
Juego de rol
Educación física
Adolescentes
Health
Procedural dimension
Role-playing game
Physical education
Adolescents
URI: http://hdl.handle.net/10481/7217
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 13,3 (2009)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev133COL3.pdf259.02 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada