Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 13,2 (2009) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7208

Title: Del “Consejo de Educación” a PISA: Breve historia contemporánea de la política educativa alemana
Other Titles: From the “Educational Council” to PISA: short contemporary history of the German Educational Policy
Authors: Leschinsky, Achim
Issue Date: 19-Jan-2011
Abstract: El presente trabajo intenta abarcar el arco que va de la actual discusión acerca de los resultados de PISA a las tareas desarrolladas por el Consejo Alemán de Educación (Deutscher Bildungsrat) en las décadas de 1960 y 1970. Al mismo tiempo, se buscará dar una mirada a la investigación realizada por la OCDE en la República Federal de Alemania años antes del relevamiento de PISA de 1999-2000. En el mencionado espacio temporal, se había instalado en Alemania la conciencia de que era de toda necesidad una reforma educativa. Fue esta la idea que promovió la fundación del Consejo de Educación, cuya misión era, ante todo, la de fomentar una reforma educativa a nivel fundamental. Por ello, cobra importancia aclarar las razones de la persistencia de la “miseria educativa” en Alemania y las causas que llevaron al fracaso de las propuestas del Consejo de Educación. Una razón de peso es la que se deja ver en la relación – hasta hoy conflictiva – entre las ciencias de la educación y la política alemanas.
The article covers the time from the present discussion on the results of the PISA study back to the German Educational Council of the 1960s and 70s, including the OECD study of the Federal Republic of Germany which preceded the PISA survey of 1999-2000. During that period,. Germany, too, was characterized by a conviction that the German educational system was in need of a reform of both head and limbs. This insight led to the foundation of the German Educational Council, the main task of which was to initiate a fundamental educational reform. This raises the question of why the plight of German education could continue for so long and why the German Educational Council did not succeed in putting through its reforms. One of the main reasons seems to be the relation between German educational science and politics, which, even today, is not the best.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev132ART4;132
Keywords: Catástrofe educativa
Educational catastrophe
PISA 2000 y reforma educativa en Alemania
Reestructuración del sistema educativo alemán: gobernación y administración
OCDE: Informe de 1971
Consejo Alemán de Educación (Deutscher Bildungsrat): historia
PISA 2000 and educational reform in Germany
Restructuring of the German Educational System: government and administration
OECD: Report of 1971
German Educational Council (Deutscher Bildungsrat): history
URI: http://hdl.handle.net/10481/7208
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 13,2 (2009)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev132ART4.pdf522.65 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada