Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 13,3 (2009) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7206

Title: Historias de vida: Perspectiva y experiencia sobre exclusión e inclusión escolar
Other Titles: Life stories: Perspectives and experiences on school exclusion and inclusion
Authors: Portela Pruaño, Antonio
Nieto Cano, José Miguel
Toro Soriano, Manuela
Issue Date: 19-Jan-2011
Abstract: Por la estimable contribución que puede hacer a la comprensión de la exclusión y las medidas diseñadas en respuesta a la misma, persigue este texto abrir un espacio a la perspectiva y visión que los propios alumnos han desarrollado a través de sus experiencias. En primer término, precisamente se intenta clarificar las razones por las cuales es importante contar con ese punto de vista en el estudio de los fenómenos educativos, diferenciando su faceta instrumental y su faceta legitimadora. A continuación, es presentado y justificado el enfoque metodológico adoptado en nuestro proyecto de investigación para tratar de hacer realidad la incorporación de la perspectiva de los alumnos. Finalmente, pasan a ser objeto de atención algunos resultados del análisis de la información recogida que nos aproximan a las experiencias vividas por los alumnos, la reconstrucción llevada a cabo y, en definitiva, su perspectiva.
In order to contribute to a more complete understanding of school exclusion and measures in response to it, this article attempts to open a space for student voices and perspectives evolved from their experiences. Firstly, reasons that justify the need of such a view when researching educational phenomena are subject to clarification. We distinguish between technical relevance of student voice and perspectives and its legitimating relevance. Next, the methodological approach used in our research project (i.e. life story) is outlined and discussed. Finally, some findings from students' experiences of their school trajectories (as reconstructed by students themselves) are reported and illustrated.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev133ART8;133
Keywords: Historia de vida
Life history/story
Exclusión escolar
Voz del alumnado
School exclusion
Student voice
URI: http://hdl.handle.net/10481/7206
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 13,3 (2009)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev133ART8.pdf376.39 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada