Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 14,3 (2010) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7202

Title: Los riesgos inherentes a la institucionalización de la narrativa de la experiencia profesional en los portafolios electrónicos
Other Titles: The risks inherent in the institutionalization of the narrative of the professional experience in the electronic portfolios
Authors: Tochon, François Victor
Issue Date: 18-Jan-2011
Abstract: Este trabajo aborda críticamente la integración de las historias de vida de la enseñanza a través de portafolios electrónicos utilizados para la cualificación profesional. La narrativa y la investigación biográfica se entiende cada vez más como una ayuda para el desarrollo personal y profesional. Su uso como prueba de la práctica reflexiva en el marco de una estandarización de competencias, sistematiza la autodocumentación, que es considerada como la continuidad de la vida profesional. Este estudio examina algunas contradicciones inherentes a las diferentes lógicas de la formación, la evaluación y la administración de la educación. El estudio muestra los riesgos potenciales de la integración de estas lógicas, cuando es manipulada y reducida a definiciones operativas desde una lógica factual. Se abordan de forma específica el riesgo de la reificación de los conceptos, la confusión de las lógicas, el reduccionismo de la causalidad considerada, las diferencias de lectura de un acontecimiento y la legitimidad de un enfoque desde el pensamiento complejo. Las soluciones propuestas para explorar las prácticas se dan desde un ángulo más filosófico centrado en la profundización en la perspectiva del sujeto más que en la documentación administrativa.
This critical study talks about the writings integration of the education life within the framework of electronics portfolios used in order to ameliorate the professional qualification. The narrative and biographic investigation is more and more understood as a help for personal and professional development. It’s using as a practical reflexive proof in the framework of a competences standardization systematize the auto documentation whose then considered on the continuity of the professional life. That study examines some inherent contradictions to the different logics of the education, the evaluation, and of the education administration. She indicates the potentials risks of such integration when she is instrumentalized and reduced to operational definitions according to factual logic. The risk of concepts reification, the logics confusion, the reductionism of the considered causality, the differences of an event reading, and the legitimacy of an approach of the complex thought are also approached. Some solutions are proposed to explore the practices under a view more philosophical focusing on the deepening of the subjective perspective rather than the administrative documentation.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev143ART4;143
Keywords: Relato de vida
Live story
Institucionalización
Riesgos
Desarrollo profesional
Formación de profesorado
Gestión de la formación
Portafolio
Institutionalization
Risks
Professional development
Teachers education
Education management
Portfolio
URI: http://hdl.handle.net/10481/7202
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 14,3 (2010)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev143ART4.pdf146.27 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada