Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 13,2 (2009) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7192

Title: La problemática de los estándares de formación y sus exámenes
Other Titles: The problems of the educational standards and their exams
Authors: Tenorth, Heinz-Elmar
Issue Date: 18-Jan-2011
Abstract: A partir de un debate sobre las diferencias entre competencias y estándares, y una visión historizada de los fundamentos de estos conceptos en la teoría clásica de la formación general (Allgemeinbildung), el autor se posiciona ante del debate generado por el informe PISA en Alemania y las críticas a su concepto de competencias culturales básicas que se considera insuficiente. Para él, una teoría de la formación, no sólo cercana a la escuela sino también realista, debe desarrollar las posibilidades de los individuos desde un punto de vista orientado a la experiencia, y la escuela debe, como función obligatoria suya, asegurar una “educación fundamental” y garantizar los estándares mínimos de la persona desde el punto de vista temporal y fáctico. El principal objetivo que deben alcanzar las escuelas es cultivar las capacidades de aprendizaje y promover las capacidades de individualización del aprendizaje, al tiempo que los estándares son el medio a través del cual se pueden discutir, formular, reconocer y medir las expectativas del proceso de aprendizaje.
Starting from a debate on the differences between competences and standards, and an historized vision of the bases of these concepts in the classic theory of the “general education” (Allgemeinbildung), the author is positioned before of the debate generated by the PISA report in Germany, and the critics to its concept of cultural basic competences which is considered insufficient. For him, a theory of education, which should be not only near to the school but also realist, should develop the possibilities of individuals from a point of view guided to the experience, and school should, as its compulsory function, to assure a “fundamental education”, and to guarantee the person's minimum standards from a temporal and factual point of view. The main objective should be reached by schools is to cultivate the learning capacities and to promote the capacities of individualization of learning, at the time that the standards are the means through which can be discussed to formulate, to recognize and to measure the expectations of the learning process.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev132ART3;132
Keywords: Formación general
General education
Núcleo curricular
Formación profesional
Competencias básicas
Educación fundamental
Estándares de formación
Estándares
Competencias
Teoría de la formación de Whilhelm von Humbodlt
Curriculum essence
Vocational education
Basic competences
Basic education
Educational standards
Standards
Competences
Whilhelm von Humbodlt's Educational theory
URI: http://hdl.handle.net/10481/7192
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 13,2 (2009)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev132ART3.pdf391.26 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada