Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 14,3 (2010) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7172

Title: Educación Intercultural y convivencia desde la perspectiva docente
Other Titles: Intercultural education and coexistence since teaching perspective
Authors: Leiva-Olivencia, Juan José
Issue Date: 17-Jan-2011
Abstract: En este trabajo hemos querido describir la concepción pedagógica que tienen los docentes acerca de la interculturalidad y la convivencia en sus centros educativos, caracterizados por la presencia creciente de alumnado inmigrante y el desarrollo de acciones educativas interculturales. Nuestro análisis pone de manifiesto las percepciones que tienen los docentes sobre los conflictos o dificultades que tienen los alumnos inmigrantes en su inclusión escolar, así como sus concepciones sobre la situación de convivencia intercultural que se vive en estos centros escolares, y pretende ofrecer datos y análisis útiles para elaborar estrategias educativas que mejoren la convivencia escolar y el desarrollo práctico de la educación intercultural.
In this article, it exposes the pedagogic conception that have the teachers about the intercultural education and the coexistence in the schools, which are defined for the importance of the presence of the pupil of immigrant origin is more and more intense and the development of intercultural educational actions. Our study shows the perceptions that have the teachers about the conflicts or difficulties that have the immigrant children in their integration in the schools, also the conceptions about the intercultural coexistence situation that live in this schools, offering useful suggestions in order to elaborate educational strategies to improve the coexistence in the schools and practical application of the intercultural education.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev143COL2;143
Keywords: Educación intercultural
Intercultural education
Convivencia
Diversidad cultural
Conflicto
Coexistence
Cultural diversity
Conflict
URI: http://hdl.handle.net/10481/7172
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 14,3 (2010)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev143COL2.pdf202.34 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada