Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 13,3 (2009) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7164

Title: Buenas prácticas y programas extraordinarios de atención al alumnado en riesgo de exclusión educativa
Other Titles: Best practices and special programs for students at risk of educational exclusion
Authors: Escudero Muñoz, Juan Manuel
Issue Date: 17-Jan-2011
Abstract: En los últimos años, las buenas prácticas se han convertido en una perspectiva teórica y práctica aplicada a diversos ámbitos de las políticas sociales y educativas contra la exclusión. De forma singular también se ha desarrollado en relación con la vulnerabilidad y la exclusión educativa. Tras revisar algunas aproximaciones y hacerse eco de sus posibilidades y limitaciones teóricas y prácticas, el artículo propone un modelo marco que identifica diversos niveles y dimensiones del concepto de buenas prácticas en relación con las concepciones, las políticas y las prácticas de respuesta al alumnado en riesgo de exclusión educativa. Para finalizar se propone una Guía con diferentes categorías y elementos que puede servir para la investigación y la discusión sobre las medidas extraordinarias de atención a la diversidad en la Educación Secundaria Obligatoria dentro del sistema educativo español.
Best practices had recently been developed as one theoretical and practical perspective in different approaches to social and educational exclusion. Singularly its development is also visible concerning school vulnerability and students at risk. After analyzing different approaches and alerting their possibilities and pitfalls, the article offers a general framework that takes into account levels and dimensions of the best practices concept singularly related to the students at risk conceptions, politics and practices. Finally a Guide with a set of categories and more specific elements has been build for research and theoretical discussion about some of the special programs designed and developed in the Spanish lower Secondary Education for combating school failure.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev133ART4;133
Keywords: Buenas prácticas
Best practices
Fracaso escolar
Programas especiales
Guía
Modelo marco
School failure
Special programs
Guide
General framework
URI: http://hdl.handle.net/10481/7164
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 13,3 (2009)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev133ART4.pdf484.67 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada