Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 14,3 (2010) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7162

Title: Aproximación biográfico-narrativa a la investigación sobre formación docente
Other Titles: Biographical-narrative approach to research in teacher education
Authors: Fernández Cruz, Manuel
Issue Date: 17-Jan-2011
Abstract: En este artículo se argumenta la validez del uso de la aproximación biográfico-narrativa en la investigación educativa a partir de seis cuestiones de actualidad y relevancia: (1) ¿cuál es el estado de desarrollo de la investigación sobre formación docente y qué puede aportar el enfoque biográfico? (2) ¿resulta útil y legítimo acceder de manera introspectiva a la vida de los docentes? (3) ¿la casuística personal que se enfatiza desde la aproximación biográfico-narrativa ayuda o entorpece los procesos de profesionalización de la comunidad docente? (4) ¿la comprensión de las motivaciones profesionales de los docentes aporta criterios para reenfocar las políticas educativas? (5) ¿los relatos de la experiencia son un soporte adecuado para la transferencia de buenas prácticas docentes? (6) ¿cuáles son los retos inmediatos del enfoque? La experiencia acumulada durante veinte años en el uso de la aproximación, la revisión de literatura y la constatación de las políticas públicas que en materia de educación se mantienen en Europa y en la OCDE como escenarios de referencia, permiten una reflexión ordenada sobre la actualidad e idoneidad del enfoque.
In this paper we deal with the validity of the use of the biographical-narrative approach in educational research from six relevant and current issues: (1) Which is the development stage of the research on teachers’ training and what can the biographical approach offer? (2) Is it useful and legitimate to access from an introspective view in the teachers’ lives? (3) Does the personal casuistry that is emphasised from the biographical-narrative approach help or hinder the profesionalization processes of the teaching personnel? (4) Does understanding the professional motivations of the teachers gives different criteria in order to re-orientate the educational policies? (5) Is telling one’s experiences an appropriate way for the transference of good teaching practices? (6) Which are the immediate challenges of this approach? The accumulated experience of twenty years in the use of this approach, the review of the literature and the verification of the public policies that in educational issues are keeping constant in Europe and the OCDE as the scenarios of reference, allow an organized reflection upon the relevance and suitability of the approach.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev143ART1;143
Keywords: Vidas de los profesores
Teachers lives
Formación docente
Narrativas personales
Método de investigación biográfico
Teacher education
Personal narratives
Biographical research method
URI: http://hdl.handle.net/10481/7162
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 14,3 (2010)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev143ART1.pdf163.93 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada