Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 14,1 (2010) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7122

Title: ¿Es necesaria la Red Europea de Educación Superior?
Other Titles: Is necessary the European Higher Education Network?
Authors: Pérez Ferra, Miguel
Quijano López, Rocío
Issue Date: 14-Jan-2011
Abstract: Desde esta colaboración se pretende justificar la importancia que tiene la Red Europea de Educación Superior para llegar a la consecución de una ciudadanía europea, a través de la movilidad. Partimos de la consideración de una realidad cultural estática, dinamizada por los procesos formativos que se generan en la Universidad y que puede responder a esos referentes esenciales, a partir de los cuales se inicie el desarrollo de una ciudadanía común. Se hace alusión a los desencuentros habidos para determinar los referentes culturales de la Red y a su necesidad para definir el desarrollo de su plataforma conceptual, básica y previa para establecer el desarrollo de acciones organizativopedagógicas. Del mismo modo, se hace referencia a la dejación de liderazgo que ha hecho la Universidad a la hora de comandar este proceso de cambio, así como las consecuencias que puede tener para las universidades de tradición napoleónica la imposición de una cultura anglosajona.
This paper intends to justify the importance of the European Higher Education Network for European citizenship though mobility. We start form culturally static reality, stimulated by teaching processes generated at the University, which can respond to these essential referents and which start the development of the common citizenship. I allude to the disagreements about cultural referents of the Network and the necessity to define the development of its conceptual organization, basic and prior to establishing the development of organizational and pedagogical actions. Similarly, a reference is made to universities’ neglect of leadership when leading this process of change, as well as the consequences it may have for universities of the Napoleonic tradition.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev141COL2;141
Keywords: Red Universitaria de Educación Superior
European Higher Education Network
Formación profesional del docente
Valores emergentes
Referentes culturales comunes
Teachers’ professional training
Emerging values
Common cultural referents
URI: http://hdl.handle.net/10481/7122
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 14,1 (2010)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev141COL2.pdf297.37 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada