Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 14,1 (2010) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7121

Title: Los problemas de la educación
Other Titles: Problems of education
Authors: Rus Arboledas, Antonio
Issue Date: 14-Jan-2011
Abstract: Los problemas de los sistemas educativos son de índole técnica y de naturaleza metafísica. Para la mayoría de los estudiosos, la cuestión más importante es de fines. Cuando éstos están claros, la planificación y organización de la enseñanza quedan facilitadas. A continuación, se ofrece una revisión sobre los problemas de la educación en el mundo de hoy: constituye la agenda de la escuela. Los hemos sintetizado alrededor de diez palabras-clave, que entretejen la urdimbre social, que es la misma que la de las aulas. Las ideas maestras son: nuestro mundo, la economía, el planeta tierra, la condición humana, la convivencia, los valores, la racionalidad, el lenguaje, la familia y la comunidad social. Son personajes en busca de un autor que los ordene en un guión con principio, argumento y final incluido, si es posible feliz. El problema de la vida y de las escuelas es la falta de una narrativa sobre la que afincar los proyectos biográficos personales y el de la convivencia. La propuesta repercute de modo sensible en los modelos de formación de los profesionales de la educación.
The problems that educational systems have are of a technical and metaphysic nature. For the majority of educationalists, aims are the key issue. When these aims are clear teaching planning, organization and management are facilitated. In this paper a revision on the main problems of education all over the world is offered and this constitutes the school agenda. The problems have been synthesised around ten key-words, which interweave the social “tissue” and consequently the school atmosphere. The key concepts are: our world, economy, planet earth, human condition, coexistence, values, rationality, language, family and social community. All these factors are “characters” in search of an author that integrate them in a story with a beginning, a middle and a happy end, if possible. The problem of life and schools is that they miss a narrative on which they can base their personal biographical projects and life together. This proposal has considerable effects on the different models of professionals in the field of education.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev141COL4;141
Keywords: Problemas de la educación
Problems of education
Formación del profesorado
Valores
Convivencia
Sociedad
Teacher education
Values
Coexistence
Society
URI: http://hdl.handle.net/10481/7121
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 14,1 (2010)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev141COL4.pdf263.13 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada