Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 14,2 (2010) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/6984

Title: Músicos, pedagogos y arte-educadores con especialidad en educación musical: Un análisis sobre la formación docente en países suramericanos
Other Titles: Musicians, instructors and art-educators with music education training: An Analysis about music techer education in South America
Authors: Mateiro, Teresa
Issue Date: 11-Jan-2011
Abstract: Con el fin de reflexionar sobre la formación del profesorado en educación musical y apoyar a los proyectos formativos de carreras superiores este artículo presenta el análisis de datos de planes de estudios de países surameriacanos. Como fuentes de información se utilizaron documentos oficiales proporcionados por las instituciones, los documentos disponibles en las páginas web de varias instituciones de enseñanza superior y organismos de consulta como los Ministerios de Educación y la UNESCO. Los planes de estudios son descritos y analizados según sus características generales y sus contenidos formativos. Los modelos de formación encontrados fueron clasificados em tres áreas: música, pedagogía y artes. De ese modo se concluye que los modelos de formación docente presuponen formar músicos con especialidad en educación musical, formar pedagogos con especialidad en educación musical y formar arte-educadores con especialidad en educación musical.
This article examines cross-cultural differences among the music teacher education programmes in South America. It is a study that aims to contribute to the discussion about the music teachers training and, in consequence, supports the reforms of the current music teacher education programmes. Data collection was made by the text analysis from official documents provided by the institutions, available documents in the university web pages and organizations such as Educational Departments and UNESCO. The education model was categorized in three areas: music, education and arts. It is concluded that teacher education models presuppose to train musicians with music education specialization, to train general teachers with music education specialization and art-form teachers with specialization in music education.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev142ART3;2
Keywords: Educación musical
Music education
Estudios curriculares
Modelos de formación
Curricular study
Educational models
URI: http://hdl.handle.net/10481/6984
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 14,2 (2010)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev142ART3.pdf250.79 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada