Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 5 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/6723

Title: El Análisis de Manuales y la Identificación de Problemas de Investigación en Didáctica de las Matemáticas
Other Titles: Analysis of Textbooks and Identification of Research Problems in Teaching of Mathematics
Authors: Gómez, Bernardo
Issue Date: 1-Jan-2011
Abstract: La ambigüedad del signo radical es un problema con raíces históricas que ha quedado recogido en una tradición de enseñanza reflejada en los manuales escolares. Como problema matemático ha sido resuelto, pero no como problema didáctico, ya que el signo radical presenta sutilezas conceptuales y operatorias cuya omisión en los manuales es a menudo causa de malentendidos y conflictos fuertemente arraigados. Algunos de esos malentendidos son un producto de la enseñanza tradicional reflejada en los manuales que ignora los desarrollos matemáticos actuales. En este artículo se utiliza el análisis textual y el epistemológico para presentar este problema en sus dimensiones matemática y didáctica.
The ambiguity of the radical sign is a problem with historical roots which is reflected in the teaching tradition gathered in textbooks. It has been solved as a mathematical problem but not as a didactical problem, because the radical sign presents conceptual and operative subtleties. The omission of these subtleties in textbooks is often due to misunderstandings and conflicts deeply rooted. Some of these misunderstandings are a result of the teaching tradition reflected in textbooks which ignores current mathematical developments. In this article we use textual and epistemological analysis to depict this problem in its mathematical and educational dimensions.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193)
Series/Report no.: PNA;5(2)
Keywords: Análisis epistemológico
Análisis textual
Manuales escolares
Problemas didácticos
Radicales
Raíces
Epistemological analysis
Radicals
Roots
Teaching problems
Textbooks
Textual analysis
URI: http://hdl.handle.net/10481/6723
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Gómez, B. (2011). El análisis de manuales y la identificación de problemas de investigación en Didáctica de las Matemáticas. PNA, 5(2), 49-65
Appears in Collections:Volumen 5

Files in This Item:

File Description SizeFormat
PNA 5(2) 2.pdf1.66 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada