Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen_12 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/49438

Title: Algunos desafíos encontrados en la elaboración de la teoría de la objetivación
Other Titles: Some Challenges Found in the Elaboration of the Theory of Objectification
Authors: Radford, Luis
Issue Date: 19-Dec-2017
Abstract: Este artículo presenta una reflexión alrededor de algunos desafíos encontrados en la elaboración de una teoría de inspiración vygotskiana sobre la enseñanza- aprendizaje de las matemáticas: la teoría de la objetivación. Se discute el contexto histórico de donde emerge la teoría y las dificultades encontradas en concebir el aprendizaje no como un proceso subjetivo, como lo plantea el constructivismo, sino como un genuino proceso social-histórico-cultural. Se arguye que una de las dificultades más importantes de las aproximaciones socioculturales educativas contemporáneas reside en brindar una descripción teórica clara de la relación entre el individuo y su cultura. La respuesta de la teoría de la objetivación se encuentra en su concepto de labor conjunta.
This article deals a reflection about some challenges encountered in the elaboration of a theory of Vygotskian inspiration about the teaching-learning of mathematics: the theory of objectification. We discuss the historical context from which the theory emerges and the difficulties encountered in conceiving learning not as a sub-subjective process, as proposed by constructivism, but as a genuine social-historical-cultural process. It is argued that one of the most important difficulties of contemporary sociocultural educational approaches lies in providing a clear theoretical description of the relationship between the individual and his culture. The answer of the theory of objectification is found in its concept of joint work.
Sponsorship: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Series/Report no.: PNA;12(2)
Keywords: Internalización
Labor conjunta
Subjetivación
Teoría de la objetivación
Vygotsky
Zona de desarrollo próximo
Internalization
Joint work
Proximate development zone
Subjectivation
Theory of objectification
URI: http://hdl.handle.net/10481/49438
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Radford, L. Algunos desafíos encontrados en la elaboración de la teoría de la objetivación. PNA, 12(2), 61-80 (2018). [http://hdl.handle.net/10481/49438]
Appears in Collections:Volumen_12

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Radford2018PNA12(2)Desafios.pdf329.23 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada