Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 4 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/48973

Title: Redistribución y afectividad como dimensiones de la justicia social. Las Intervenciones del tercer sector en las transiciones de la educación al trabajo
Other Titles: Redistribution and affectivity as dimensions of social justice. The interventions of the Third Sector in the transitions of the education to the work
Authors: Jacinto, Claudia
Issue Date: 18-Dec-2017
Abstract: Este artículo analiza intervenciones del Tercer Sector en apoyo a las transiciones entre educación y trabajo de jóvenes vulnerables en Argentina. La cuestión central es discutir la forma en que estos programas contribuyen a la justicia social, enfocando especialmente sus dimensiones redistributiva y afectiva. Metodológicamente, se basa en un estudio cualitativo de seis experiencias de organizaciones de la sociedad civil (OSC), realizado entre 2015 y 2016. La incidencia en la justicia redistributiva se refleja en los vínculos que las OSC establecen con: el Estado (transfiriendo metodologías desarrolladas por OSC), con el empresariado (creando puentes entre los jóvenes y los empleos de calidad) y con otros actores intersectoriales, (atendiendo integralmente a las personas). Respecto de la dimensión afectiva de la justicia, las experiencias del Tercer Sector estudiadas desarrollan estrategias de acompañamiento individualizado, centradas en las relaciones personalizadas y en el impulso a las competencias socio-emocionales que brindan recursos personales (e incluso en algunos casos colectivos), fortaleciendo a los jóvenes en las transiciones hacia el trabajo.
This article analyzes interventions of the Third Sector in support to the transitions between education and work of vulnerable young people in Argentina. The central issue is to discuss how these programs contribute to social justice, focusing especially on its redistributive and affective dimensions. Methodologically, it is based on a qualitative study of six experiences of civil society organizations (CSO) in Argentina, conducted between 2015 and 2016. The impact on redistributive justice is reflected in the links that CSO establish with: the State (transferring methodologies developed by the CSO), entrepreneurship (creating bridges between young people and quality jobs) and other inter-sectoral services (fully serving to the people). Regarding the affective dimension of justice, the experiences of the Third Sector studied develop strategies of individualized attention, focused on personalized relationships and the promotion of social-emotional competences that provide personal (and even in some cases collective) resources, which strengthen the young people in transitions to work.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Keywords: Youth
Justice
Third sector
Transitions education-work
Vulnerability
URI: http://hdl.handle.net/10481/48973
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Jacinto, C. Redistribución y afectividad como dimensiones de la justicia social. Las Intervenciones del tercer sector en las transiciones de la educación al trabajo. Profesorado, 21(4): 177-195 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/48973]
Appears in Collections:Vol._21, 4 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
10.pdf279.25 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada