Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 4 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/48969

Title: Prevenir el abandono educativo en la educación secundaria profesional: Aportaciones del alumnado y del profesorado
Other Titles: Preventing student drop-outs in vocational secondary education: Contributions from students and teachers
Authors: Pinya Medina, Carme
Pomar, Maria Isabel
Salvà-Mut, Francesca
Issue Date: 5-Dec-2017
Abstract: En este artículo analizamos las condiciones para la perseverancia y el éxito educativo en la educación secundaria profesional (formación profesional básica y ciclos formativos de grado medio) desde la perspectiva de los centros educativos. Para ello hemos llevado a cabo el estudio de caso de dos centros educativos de Baleares, en base a un proceso de investigación cualitativa dando la voz al alumnado y al profesorado implicado. Los resultados muestran un elevado grado de consenso entre alumnado y profesorado en cuanto a que los elementos clave en la prevención del abandono en la educación secundaria profesional son: proximidad y disponibilidad del profesorado, confianza en el potencial del alumnado, exigencia y evaluación del alumnado, vinculación con el mundo laboral y dinámica activa de las clases. También coinciden en apuntar como aspectos organizativos facilitadores de los mismos: un número reducido de profesorado en cada grupo, un número reducido de alumnos y alumnas en clase y una buena coordinación del profesorado.
This article looks at the conditions underlying determination and educational success in vocational secondary education (basic vocational training and intermediate vocational training) from the perspective of education centres. To achieve this, we undertook a case study at two education centres in the Balearic Islands, based on a qualitative research process and providing the students and teachers involved with a voice of their own. The results show a high level of consensus among students and teachers regarding the key educational practices to prevent students from dropping out of vocational secondary education: proximity and availability of the teaching staff, confidence in the potential of the students, the demand and the evaluation of the students, the link with the world of work and proactive teaching in the classroom. They also agree on the main elements that enable these practices to prevent drop-outs: a small number of teachers in each group, a small number of students per class and good coordination among teaching staff.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Keywords: Abandono educativo
Formación profesional
Prácticas educativas
Dropout
Educational practices
Vocational educational and training
URI: http://hdl.handle.net/10481/48969
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Pinya Medina, C.; Pomar Fiol, M. I.; Salvà-Mut, F. Prevenir el abandono educativo en la educación secundaria profesional: Aportaciones del alumnado y del profesorado. Profesorado, 21(4): 95-117 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/48969]
Appears in Collections:Vol._21, 4 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
6.pdf310.16 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada