Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
3.-Docencia >
Proyectos Fin de Grado >
PFG - Facultad de Ciencias de la Educación >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/48939

Title: Estereotipos científicos: Percepción del alumnado de un centro de adultos de Granada
Other Titles: Science stereotypes: Perception of the students of an adult center in Granada
Authors: Serna Rosell, Cayetana
Issue Date: 16-Jan-2018
Submitted Date: Jun-2017
Abstract: Numerosas investigaciones han mostrado que la percepción social de la ciencia está impregnada de visiones ingenuas y estereotipos transmitidos por la sociedad. Aunque ya existen numerosos trabajos sobre este campo, la mayoría de estudios que respaldan la existencia de estereotipos científicos se han hecho en niños y adolescentes y en su mayoría han sido llevados a cabo en otros países. Este trabajo pretende reflejar cuál es la percepción social de la ciencia en un grupo de personas adultas residentes en Granada, España, a través del análisis de 88 dibujos realizados por adultos utilizando la estrategia “Draw a scientist test (DAST)”. Como novedad, se incluye un estudio piloto con el objetivo de saber si es posible cambiar la percepción del estereotipo científico a través del uso de imágenes no estandarizadas de científicos. Los resultados evidencian una cierta imagen estereotipada de científico, que se muestra de forma similar en personas de diferentes edades, sexo, procedencia o nivel intelectual, por lo que parece existir un fuerte arraigo social en las ideas previas del alumnado.
Numerous studies have shown that social perception of Science is infused with naive visions and society transmitted stereotypes. Despite the large amount of research existing on this field, most of the studies that support the existence of Science stereotypes were carried out on children and youngsters and the majority of same took place in other countries. The present work aims to reflect the social perception of Science within a group of adult people residing in Granada, Spain, and this through the analysis of 88 drawings by adults using the DAST method. As a novelty, this work includes a pilot study with the purpose to get to know if it would be possible to change the Science stereotypic perception by using non-standardized pictures of scientists. The results show a certain stereotyped image of the scientist, which is similarly shown in people of different ages, sex, origin or intellectual level, so there seems to be strong social roots in the students' previous ideas.
Sponsorship: Universidad de Granada. Facultad de Ciencias de la Educación. Grado de Educación Primaria
Keywords: Educación de adultos
Adult education
Percepción
Perception
Científicos
Scientists
Ciencia
Science
Estereotipo (Psicología)
Stereotyp
URI: http://hdl.handle.net/10481/48939
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:PFG - Facultad de Ciencias de la Educación

Files in This Item:

File Description SizeFormat
SernaRosell_TFG_PercepcionCiencia.pdf2.1 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada