Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 3 Número extraordinario (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/48736

Title: Competencias profesionales y competencias emocionales en orientadores escolares
Other Titles: Professional competences and emotional competences in school counselors
Authors: Cejudo, Javier
Issue Date: 6-Apr-2016
Abstract: El objetivo de la presente investigación es conocer la opinión de orientadores escolares acerca de la importancia de diferentes competencias profesionales y competencias emocionales con la finalidad de obtener información para mejorar los planes de estudio de estos profesionales. La presente investigación se encuadra dentro de los estudios ex post facto retrospectivos. Se ha contado con una muestra de 203 orientadores de las etapas educativas de Infantil y Primaria y Educación Secundaria. Los resultados indican que los orientadores conceden mayor importancia en el ejercicio profesional a las competencias profesionales: gestión de la convivencia, trabajo en equipo y competencias socio-relacionales. Por otro lado, en cuanto a las competencias emocionales los orientadores conceden mayor importancia a las competencias emocionales complementarias, posteriormente a las competencias emocionales interpersonales, y por último, a las competencias emocionales intrapersonales. Finalmente, los resultados evidencian diferenciassignificativas en función de la etapa educativa de los orientadores escolares. Además, se hallaron diferencias significativas en función del sexo.
The aim of the present research is to know the opinion of school counselors about the importance of several professional and emotional competences, in order to obtain information to improve the curriculum of these professionals. The present research it is within studies ex post facto retrospective. A sample of 203 counselors has been considered from the educational stages of Preschool Education, Primary and Secondary Education. The results obtained show that counselors concede the greatest importance in their professional practice to professional competences: coexistence management, team work and socio-relational competences. On the other hand, as far as emotional competences are concerned, counselors give the greatest importance to the supplementary emotional competences; subsequently, to the interpersonal emotional competences and, ultimately, to the intrapersonal emotional competences. Finally, the results show significant differences according to the educational stage of the school counselors. Furthermore, significant differences were found according to sex.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Competencias emocionales
Competencias profesionales
Diferencias individuales
Formación inicial
Orientadores escolares
Emotional competences
Individual differences
Initial training
Professional competences,
School counsellors
URI: http://hdl.handle.net/10481/48736
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Cejudo, J. Competencias profesionales y competencias emocionales en orientadores escolares. Profesorado, 21(2): 349-370 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/48736]
Appears in Collections:Vol._21, 3 Número extraordinario (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
17.pdf318.28 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada