Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 3 Número extraordinario (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/48721

Title: Enfoques, metodologías y actividades de formación docente
Other Titles: Approaches, methodologies, and teachers training activities
Authors: Nieto Cano, José Miguel
Alfageme González, M. Begoña
Issue Date: 28-Jun-2017
Abstract: Enmarcado en una investigación sobre la formación continuada del profesorado de educación obligatoria en varias Comunidades Autónomas, este trabajo tiene su foco de análisis en las modalidades formativas (enfoques, metodologías, actividades) en que se articula la oferta de la formación docente y concretamente, en una cuestión principal: ¿qué características tipológicas presentan las actividades de formación continuada en las que participa el profesorado de Educación Secundaria Obligatoria? El análisis de los datos cuantitativos y cualitativos obtenidos respectivamente mediante cuestionario a profesores y entrevistas a gestores (administración, centros de formación) y receptores (centros docentes, profesores), muestra el predominio de modalidades de formación que pueden ser caracterizadas como de orientación consumista y de entrenamiento técnico individual, en particular, la modalidad de transferencia que constituyen los cursos y talleres. Estos resultados son interpretados a la luz de la literatura más reciente y refrendada sobre el desarrollo profesional de los profesores, lo que permite tomar en consideración ciertas conclusiones relativas a la calidad de las oportunidades de aprendizaje docente
Within the framework of an investigation into the continuing education of teachers of Compulsory Education in several Autonomous Communities, this work focuses on the training modalities (approaches, methodologies, activities) in which the offer of teacher education is articulated and specifically in a main issue: what typological characteristics do the continuous training activities in which teachers of Compulsory Education participate? The analysis of the quantitative and qualitative data obtained by questionnaire to teachers and interviews with managers (administration, training centers) and recipients (teaching centers, teachers), respectively, shows the predominance of training modalities that can be characterized as consumer oriented and individual technical training, in particular the courses and workshops that constitute a transfer modality. These results are interpreted in the light of the most recent and endorsed literature on the professional development of teachers, which allows to take into account certain conclusions regarding the quality of teaching learning opportunities
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Actividades formativas
Aprendizaje profesional
Desarrollo profesional docente
Educación obligatoria
Formación continua de profesores
Trabajo y profesionalización docente
Compulsory education
Continuous teacher training
Professional teacher development
Teacher professional learning
Teacher work and professionalism
Training activities
URI: http://hdl.handle.net/10481/48721
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Nieto Cano, J.M.; Alfageme González, M.B. Enfoques, metodologías y actividades de formación docente. Profesorado, 21(2): 63-81 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/48721]
Appears in Collections:Vol._21, 3 Número extraordinario (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
NIetoCano_FormacionDocente.pdf302.89 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada