Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 2 Número extraordinario (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47715

Title: Sinergia local para contribuir a la reducción del abandono escolar temprano. Una experiencia de éxito en la etapa de educación primaria
Other Titles: Local synergy as a means of reducing early drop of rates. An experience of success in a primary education stage
Authors: Diánez, Esther
Martín Sánchez, José Alberto
Fernández Gálvez, Juan de Dios
Issue Date: Jul-2017
Abstract: La preocupación por el fracaso y el abandono escolar aflora cuando llegan los malos resultados en Educación Secundaria, pero creemos que el problema hunde sus raíces en la etapa de Primaria. Nuestra localidad ha decidido no resignarse a constatar las consecuencias del fracaso cuando ya es demasiado tarde y actuar donde nace y se desarrolla el problema, en Educación Infantil y Primaria. La coordinación y el establecimiento de unas metas bien definidas y claras han supuesto la base del trabajo comunitario en Atarfe. La escuela y los docentes han asumido responsabilidad para disminuir la tasa de abandono. La inacción de ambos no sólo no impide el problema sino que lo propicia de manera cómplice e irresponsable. La asunción de medidas concretas en el ámbito curricular y socio-comunitario ha sido reflejo de la decisión de combatir activamente las vergonzosas tasas de abandono y exclusión en nuestros centros. Consideramos esencial que estas medidas se implementen desde las etapas iniciales, donde realmente se fragua un futuro de fracaso. Las medidas expuestas en este trabajo se iniciaron en el curso 2007-2008. En la actualidad, podemos decir que la mejora en las tasas de absentismo, en convivencia y en resultados académicos es fruto de las medidas adoptadas.
Our society usually starts worrying about school failure and drop-out rates when they come to our attention as the result of the usual studies about secondary education, but we believe that the root of this problem lies in the primary education stage. Instead of just verifying the consequences of school failure when it is already too late, our town has decided to take action in the stages in which the problem originates, those of preschool and primary education. The communal work in the town of Atarfe has been based on the coordination and setting of clearly defined objectives. The school and the teachers have taken it upon themselves to try and reduce the drop-out rate. Not only does their inaction not avert this problem, but it contributes to it in a complicit and irresponsible way. The concrete measures that have been taken in the curricular, social and communal context reflect this decision to actively fight against the shameful drop-out and exclusion rates in our schools. We think that it is essential to implement these measures as soon as the earliest stages of education, in which children can take the first steps towards a future of failure. The implementation of the following measures began in the 2007-2008 academic year. Presently, we can say that there has been an improvement in truancy, coexistence and marks as a result.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Abandono escolar
Educación primaria
Educación compensatoria
Fracaso escolar
Absentismo escolar
Drop-out rate
Primary education
Compensatory education
School failure
Truancy
URI: http://hdl.handle.net/10481/47715
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Diánez, E.; Martín Sánchez, J. A.; Fernández Gálvez, J. D. Sinergia local para contribuir a la reducción del abandono escolar temprano. Una experiencia de éxito en la etapa de educación primaria. Profesorado, 21(2): 487-504 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47715]
Appears in Collections:Vol._21, 2 Número extraordinario (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
59472-178664-1-SM 25.pdf333.73 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada