Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 3 Número extraordinario (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47701

Title: Desafíos educativos en torno a las experiencias de aprendizaje mediado con adolescentes infractores de ley
Other Titles: Educational Challenges around Mediated Learning experiences with Law Offender Adolescents
Authors: Sandoval Obando, Eduardo
López de Maturana Luna, Silvia
Issue Date: Jul-2017
Abstract: Creemos que la escuela se instaló con firmeza ante las dinámicas culturales existentes para fortalecer la acción Estatal sobre los sujetos escolarizados, sometiéndolos a los requerimientos exigidos por el modelo económico imperante. Esta lógica, ha facilitado en la escuela un contexto inundado de incomunicaciones e incomprensiones entre los actores educativos, en medio de prácticas pedagógicas coercitivas que reducen el aprendizaje a una calificación (olvidando el proceso), castigando la curiosidad, exploración, colaboración y creatividad. Este entramado social, cobra especial interés desde las Experiencias de Aprendizaje Mediado, asumidas como un enfoque pedagógico social acerca del desarrollo cognitivo diferencial de jóvenes vinculados a episodios de infracción de ley, porque sus efectos introducen en el organismo una gran variedad de estrategias para el enriquecimiento de sus capacidades, mediante procesos que favorecen su desarrollo emocional y cognitivo.
We believe that school was firmly installed in the existing cultural dynamics to strengthen State action on schooled individuals, subjecting them to the requirements demanded by the prevailing economic model. This logic has facilitated a flooded context of isolation and misunderstanding between the educational actors in the school, in the midst of coercive pedagogical practices that reduce learning to a qualification (forgetting the process), punishing curiosity, exploration, collaboration and creativity. This social framework acquires special interest from Mediated Learning Experience, taken as a social pedagogical approach on the differential cognitive development of young people linked to episodes of law infringement, because its effects introduce a wide variety of strategies to enrich their abilities, through processes that promote their emotional and cognitive development.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Adolescente infractor de ley
Aprendizaje
Experiencia de aprendizaje mediado
Law Offender Adolescent
Learning
Mediated Learning Experience
URI: http://hdl.handle.net/10481/47701
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Desafíos educativos en torno a las experiencias de aprendizaje mediado con adolescentes infractores de ley. Profesorado, 21(2): 377-391 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47701]
Appears in Collections:Vol._21, 3 Número extraordinario (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
59465-178834-1-PB 20.pdf514.49 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada